• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Trollheims Grott - Bloodsoaked and Ill-Fated
Jaar van release: 2003
Label: Woodcut Records
Het Finse Trollheims Grott leverde in 2001 het verrassend goede album "Bizarre Troll Technology" af. De vurige, technische Black Metal in combinatie met kille electronica die dit album bevatte was niet origineel te noemen, maar doordat alles zo strak en overtuigend uitgevoerd werd en de songs gewoonweg parels van agressie en kwaadaardigheid waren, vond ik "Bizarre Troll Technology" een welkome aanvulling op het Black Metal genre.

Anno Satana 2003 komt het trollengezelschap, dat zich nu het Trollsyndicate noemt, met het vervolg op het veelbelovende debuut. Als je Trollheims Grott nog niet kent, stel je dan maar eens voor hoe een mengsel van Marduk en Tidfall zou klinken, met wat van de elektronische klanken van Dimension F3H en af en toe de dansbare uitspattingen van ...And Oceans. "Bloodsoaked and Ill-Fated" ligt in het verlengde van z'n voorganger, alleen is de uitvoering net iets fijner en klinkt het geluid een tikkeltje vetter. De sound van de band is vrijwel ongewijzigd; de heren hebben zich voornamelijk gericht op het verbeteren van hun kompositionele vaardigheden, wat zich laat vertalen naar betere, pakkende songs die wat langer blijven hangen en zich meer onderscheiden van de andere nummers.

De kracht van Trollheims Grott ligt hem voornamelijk in de indrukwekkende agressie die de muziek herbergt. Deze vijf technotrollen spelen het klaar om zo snel als Marduk te zijn en zo overweldigend als een Zweedse Death Metal band. Bijzonder is de grote hoeveelheid melodie en pakkende, herkenbare riffs en synthklanken die ze in de muzikale slachting weten te verstoppen. Tijdens de eerste luisterbeurt richtte ik me voornamelijk op het ritmische aspect van deze plaat, maar toen ik de nummers wat beter leerde kennen viel me op hoe gedetailleerd ze zijn en hoe vernuftig ze in elkaar steken. Een band die ook zo'n stijl hanteert is bijvoorbeeld Anorexia Nervosa, al kunnen de vrij eenvoudige synth- en electroklanken van Trollheims Grott zich qua complexiteit niet meten met de omvangrijke digitale symfonische avonturen van de Fransen. Niettemin bevatten de nummers van "Bloodsoaked and Ill-Fated" meerder lagen en is het een boeiende ervaring om deze muziek te verkennen.

Ik zal je een banale opsomming van alle nummers besparen, maar ik wil toch even kort aandacht schenken aan de besten. Het album opent met een flinke schop in het gezicht, genaamd "Dehumanize". Deze track beschikt werkelijk over de mogelijkheden om iemand te 'ontmenselijken', mits je het geluid hard genoeg zet. Toen ik de cd voor het eerst in de speler wierp, stond het volume een beetje te hoog, en het resultaat was dat ik behoorlijk op m'n aars gemept werd door Trollheims Grott. In "Exact Answers and Syndicate Solutions" vloeien gemene Black Metal en kille elektronica samen tot een onweerstaanbaar geheel. Een uiterst snelle en verwoestende track is "Syndicate Haunts You Down", en dit is dan ook het meest eenvoudige nummer van het album. Zeer geslaagd is "Experimentation", met een paar genadeloze blastpassages en de wereld aan gave synths en electro (vette breakbeat!!!). Dit nummer omvat alles wat Trollheims Grott zo goed maakt, en ik vind het dan ook het sterkste nummer van de cd. Schitterend is ook "Addicted to Lethal Injections", wat in essentie een techno nummer is met Black Metal vocalen. Orthodoxe Black Metal liefhebbers zullen dit te ver vinden gaan, maar ik trek dit geniale experimentje wel.

Dit geldt ook voor het album op zich. Black Metal puristen zullen Trollheims Grott afdoen als commercieel en trendy, maar wij weten natuurlijk wel beter. De muziek van Trollheims Grott is volgens de oude regels geen Black Metal, en dient ook niet als zodoende beoordeeld worden. "Bloodsoaked and Ill-Fates" is een stevige bak extreme metal met electronica, en het zal z'n weg wel vinden naar het ruimdenkende publiek.

1. Dehumanize
2. Exact Answers and Syndicate Solutions
3. Syndicate Wormcampaign