25-10-2020

RAM - Lightbringer
Jaar van release: 2009
Label: AFM Records
RAM - Lightbringer
Göteborg is de stad waar ik vanaf de zomer van 2008 tot begin dit jaar gewoond heb. Hoewel de (hoofd)reden voor die tijdelijke verhuizing niet muzikaal was, leek het me een goed moment om te kijken hoe de scene daar was. Van de grote naam die Göteborg op metalgebied had, was nog verdomd weinig over. Death metal heeft natuurlijk het land de meeste faam bezorgd, maar ook op het gebied van heavy metal hebben we niet mogen klagen. De grote afwezige afgelopen jaar was de band RAM, maar nu hun nieuwe plaat voor me ligt is me de reden daarvan duidelijk geworden.

De reacties op hun debuut Forced Entry waren niet bijster positief. We vonden het allemaal wel aardige muziek, maar het wist niet te overtuigen. Dat deze leernichten kunnen spelen is wel duidelijk. RAM is uitstekend op elkaar ingespeeld en Lightbringer heeft een uitstekende productie. Songtechnisch hebben onze Zweedse vrienden lichte vooruitgang geboekt. Songs als Ghost pilot (MII) en Titan klinken erg goed en doen denken aan de klassiekers uit de jaren ’80. Wat RAM echter niet had moeten doen is het schrijven van rustige tracks. Suomussalmi (The Few Of Iron) is daar de uitkomst van. Het is een nietszeggende, vooral saaie epic, dat ook nog eens negen minuten klokt. Met uitzondering van outro Prelude To Death bevat Lightbringer gelukkig alleen snelle songs. En dat The Elixir een duidelijke knipoog Mercyful Fate is mag de pret niet drukken.

Lightbringer is zeker geen onaardige plaat. Er staan voldoende lekkere heavy metalsongs op, maar toch blijft de oude kritiek van kracht. Weliswaar is de band gegroeid in het schrijven van (goede) nummers, wereldschokkend is het nog niet. Hopelijk kunnen deze heren daar wat aan veranderen op hun toekomstig werk. Nostalgiefanaten hoef ik niet te vertellen dat dit veel weg heeft van Maiden en Priest. Houd deze band zeker in de gaten, want live kunnen ze hun ware kracht tonen.

1. Crushing The Dwarf Of Ignorance
2. Lightbringer
3. In Victory