20-10-2021

Panzerchrist - Himmelfartskommando
Jaar van release: 2008
Label: Mighty Music
Panzerchrist - Himmelfartskommando
Tijdens welvarende tijden neemt een band graag een frisse duik in het wak der verleden. Begrijpelijk, want een gevestigde naam, een label en een rits goed ontvangen albums openen deuren en waarom zou één daarvan geen toegang tot gepasseerde muziek verschaffen? Nu geeft deze zet doorgaans wisselende resultaten. Een handvol brakke demo`s, gebundeld op één album is alleen leuk voor de écht fan en dan nog zal de die-hard dikwijls kosten noch moeite sparen om de originele versies op de kop te tikken.

Himmelfartskommando van Panzerchrist is echter een uitgave waar liefhebbers geheid mee uit de voeten kunnen. Deze compilatie-cd bevat de eerste twee full-lengths van de Duitse stormram, plus drie niet eerder uitgebrachte nummers. Een klein extraatje, maar waar het om draait zijn natuurlijk de allereerste schijven, te weten Six Seconds Kill en Outpost - Fort Europa, in omgekeerde volgorde op Himmelfartskommando uitgestald. Ten tijde van deze albums was Panzerchrist een band die in de achtertuin van de overbuurman stond, de doorbraak kwam met Soulcollector en Roomservice (in 2007 samengevoegd op Bello), na de genadeklap Battalion Beast is de band simpelweg niet meer te negeren. Nu Panzerchrist een actieve bijdrage aan onze playlist levert, komt de band met Himmelfartskommando, die ook de eerste twee albums dus nog even onder de aandacht brengt.

Voor u die reeds bekend is met dit werk zullen de drie extra nummers weinig verschil maken en hoeft u de aankoop niet te overwegen. Maar mocht u pas later zijn ingeschakeld, dan kan Himmelfartskommando wel zeker een slinger gebruiken. Al is het alleen al om te horen hoe een band verder trekt, door het landschap van muzikale progressie. Als u het latere werk naast Himmelfartskommando legt, hoort u ongetwijfeld de nodige verschillen. De reeds afgeschudde melodie zal u niet ontgaan. Op Himmelfartskommando hoort u een kriegmachine in wording. Hoewel de band toen al behoorlijk bruut uit de hoek wist te komen, is het zeer aanwezige geluid van de toetsen (op het Outpost - Fort Europe-deel) op z`n minst opmerkelijk. Six Seconds Kill is daarentegen rauw en guur, her en der reeds voorzien van een blackmetalrandje. De drie afsluiters die daarop volgen zorgen weer voor een episch contrast én een grind-uitspatting als uitsmijter. Kortom, op Himmelfartskommando valt er genoeg te ontdekken en te beleven.

Reload for the killing of the weak!

1. Outpost
2. Skin