22-11-2019

Midnattsol - Where Twilight Dwells
Jaar van release: 2005
Label: Napalm Records
Midnattsol - Where Twilight Dwells
De Noors/ Duitse band Midnattsol (Middernachtszon in het Noors) werd in 2002 opgericht en bracht in 2005 haar debuut album Where Twilight Dwells uit. Zangeres van de band is Carmen Elise Espeneas, het jongere zusje van Liv Kristine Espeneas (ex-Theatre of Tragedy, Leaves Eyes' en Atrocity). Where Twilight Dwells is geproduceerd en gemixt door niemand minder dan Alexander Krull, echtgenoot van Liv en tevens bekend van Atrocity en Leaves Eyes'.

De muziek van Midnattsol is duidelijk meer folk- en metal georiënteerd dan de gemiddelde gothic metalband. In het openingsnummer Another Return zijn al meteen metalinvloeden hoorbaar, zoals een double bass drum en sterk aanwezige gitaarpartijen. Ook akoestische nummers ontbreken niet op dit album, zie hiervoor het nummer Unpayable Silence. Drie van de elf nummers zijn in het Noors gezongen. Overeenkomsten met de band Nightwish (in haar beginperiode) zijn niet van de lucht, niet alleen muzikaal gezien, maar ook de teksten van Midnattsol gaan over zaken als elfjes, feeën en trollen.

De stem van Carmen is echter een stuk minder prettig om naar te luisteren. Na een paar nummers begint haar mierzoete stem te irriteren. Het is goed te horen dat Carmen Elise familie is van Liv Kristine, maar ook dat Liv haar jongere zusje voor is op zanggebied. Ook de nummers zelf beginnen na een tijdje op elkaar te lijken en hierdoor verveelt deze plaat dan ook snel. Zoals eerder gezegd, bevat Where Twilight Dwells een mix van metalnummers en akoestische nummers, maar er is vrijwel geen nummer te vinden dat tussen beide in hangt.

Hoewel Midnattsol zeker geen dertien-in-een-dozijn-gothic-bandje is, is deze plaat eigenlijk alleen aan te raden als je houdt van zangeressen met een mierzoete stem en/of het hardere gothic metalwerk. Andere mensen raad ik aan om met een grote boog om dit debuutalbum heen te lopen.

1. Another Return
2. Lament
3. Unpayable Silence