Midnattsol - Nordlys
Jaar van release: 2008
Midnattsol - Nordlys
In 2002 werd de Noors/Duitse band Midnattsol opgericht door zangeres Carmen Elise Espenaes en gitarist Chris Hector. Met de band wilden zij hun voorliefde voor de Noorse mythologie delen met de rest van de wereld. Midnattsol werd vervolgens uitgebreid met andere leden en het eerste resultaat van deze samenwerking verscheen in 2005. De voorkant van debuutalbum Where Twilight Dwells werd gesierd door een mysterieuze foto van frontvrouw Carmen in een spookachtig landschap. Carmen prijkt ook weer op de cover van het nieuwe album, samen met (de eveneens blonde en langharige) bassiste Birgit. Beide dames houden een bron van licht vast en ook is er een lichtbron op de achtergrond te zien.

Dit verwijst terug naar de titel van het album: Nordlys oftewel het Noorderlicht in het Noors. Het Noorderlicht heeft altijd al deel uit gemaakt van mythen, sagen, verhalen en legenden. Daarnaast staat het Noorderlicht ook voor diversiteit en dat is eveneens wat gezegd kan worden van het nieuwe album van Midnattsol. Nordlys klinkt overduidelijk meer (folk)metal dan voorganger Where Twilight Dwells, die meer gothic- en metalgeörienteerd was.

Zangeres Carmen is ontzettend vooruitgegaan wat betreft haar zangkwaliteiten. Op Nordlys laat ze haar stem op een warmere en lagere manier horen en weet ze ook meer met haar stem te variëren. De nummers zelf zitten ook stukken beter in elkaar en is er meer variatie in en tussen de nummers. Dit keer zijn ze pakkender en melodischer en na de eerste luisterbeurt zit het refrein van Open Your Eyes ongetwijfeld al in je hoofd. Ook dit album bevat drie nummers in het Noors en dat is in dit geval een derde van het totale aantal nummers.

Hoewel ik erg te spreken ben over dit schijfje, weet ik niet in hoeverre Nordlys wel in de smaak zal vallen bij luisteraars van het gothic- of folk metalgenre. Voor de gothic metalliefhebbers zal Nordlys misschien te veel elementen uit de folk metal bevatten zoals zware gitaarpartijen en ook is de stem van Carmen niet zo hoog en galmend als we gewend zijn in het genre. Luisteraars van folk metal zullen dit plaatje waarschijnlijk aan de saaie kant vinden en niets kunnen met de zoete zang van Carmen. Hoe dan ook, Nordlys is wat mij betreft een absolute verbetering en ik hoop dat Midnattsol deze stijgende lijn zal vervolgen.

1. Open Your Eyes
2. Skogens Lengsel
2. Northern Light