• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Midnattsol - The Aftermath
Label: Napalm Records
Midnattsol - The Aftermath
Vorig jaar zijn er nogal wat bezettingswisselingen geweest bij Midnattsol. Gitarist Matthias Schuler, drummer Chris Merzinsky en bassiste Birgit Öllbrunner vertrokken en gitarist Stephan Adolph en zangeres Liv Kristine kwamen. Met name laatstgenoemde is een opmerkelijke toevoeging. Haar zus, zangeres Carmen Elise Espenæs, maakt namelijk al sinds de oprichting in 2002 deel uit van de line-up. Op The Aftermath zijn beide gezusters als zangeres te horen.

Het levert hernieuwde interesse op voor de eigenzinnige folkmetalband, die sinds The Metamorphosis Melody (2011) een tijd lang minder actief was vanwege andere prioriteiten zoals familie en werk. Het is nog altijd Carmen die de meeste zanglijnen voor haar rekening neemt, zoals in het traditionele Vem Kan Segla, maar Liv laat ook van zich horen, zoals aan het overtuigende einde van Syns Sang. Ze zingt wat hoger dan haar zus. Beiden hebben een hemelse stem.

De muziek is sfeervol en melodieus met veel melancholiek en harmonie. Minder stevig dan op de vorige plaat van zeven jaar geleden. Veelal zwierig en meeslepend. Lief bovenal, want hoewel in de eerste tracks de double bass zijn werk nog doet en The Purple Sky af en toe uitnodigt tot headbangen, staan metal-elementen zoals drums en gitaren zacht in de mix, klinken ze wat aan de dunne kant en heeft het geheel dankzij een zachte master een fragiel en ingetogen karakter. De heel specifieke sound, die doet terugdenken aan de jaren negentig, vergt wel even gewenning.

Na de eerste twee tracks gaat het tempo omlaag en komt de folk nadrukkelijk aan bod in het doomy Vem Kan Segla en Ikje Glem Meg, dat voor een deel het tempo weer wat omhoog schroeft. De versie van Herr Mannelig is helaas wat aan de lange kant. Negen minuten is wat te veel van het goede. Het fraai gezongen Unveiling The Truth doet het wat dat betreft beter. Het is een van de songs die al snel blijft hangen. Veel andere hebben meerdere luisterbeurten nodig en daardoor ligt het voortkabbelen op de loer.

The Aftermath is vooral een heel sfeervolle en karaktervolle release die een selecte doelgroep zal aanspreken. Luister maar eens naar het prachtige begin van het instrumentale Evaluation Of Time. Het album is minder bombastisch dan zijn voorganger en legt veel minder nadruk op de metal-elementen. De songs zijn gebaseerd op folklore, Noordse mythologie (Eitrdråpar en Syns Sang) en de teksten verhalen over dat het niet goed gaat met de wereld. De zang van de zussen Espenæs gaat goed samen en de melodieuze harmonieën op gitaar sluiten er mooi op aan. Het is een fijne, serene plaat om bij weg te dromen.

1. The Purple Sky
2. Syns Sang
3. Vem Kan Segla