• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Norther - N
Jaar van release: 2008
Label: Century Media Records
Norther - N
Norther is met N al aan het vijfde studio-album toe. Desondanks mag de Finse band half maart in Patronaat en Doornroosje het voorprogramma verzorgen van Turisas, dat nog maar twee langspelers op zijn naam heeft staan. Hieruit blijkt dat het kleinere broertje van Children Of Bodom in onze contreien nog niet echt aan de weg timmert. De vraag is of N daar verandering in zal brengen.

Norther staat voor power metal met agressieve vocalen ... wacht, heb ik misschien het verkeerde schijfje in de cd-speler gestopt? Deze songs bevatten namelijk power noch agressie. Opener My Antichrist gaat voortvarend van start, maar zakt na een halve minuut als een plumpudding in elkaar. Hoewel het navolgende Frozen Angel wat sterke riffs en mooie melodieën bevat, is het nummer dankzij de royale inzet van keyboards en zuivere vocalen eveneens aan de slappe kant. Alleen de eenvoudige meezingers Down en We Rock zorgen in het vervolg voor kortstondige oplevingen. De resterende songs bevatten minder agressie dan een korfbalwedstrijd.

Dat Norther zoetsappige melodic metal wil gaan spelen, zou ik prima vinden, als het zou leiden tot fraaie liedjes. De meeste songs zijn echter niet interessant genoeg en de stijlaanpassing past niet bij de ruige vocalen van Petri Lindroos. Tijdens de langzame nummers Savior en Forever And Ever, die je gerust ballads mag noemen, krijg ik het gevoel dat in de achtertuin een weerwolf zijn liefdesverdriet staat uit te kermen. In Savior gromt Lindroos: “Breng haar naar me terug. Een dag zonder haar is een verloren dag. Ze is mijn redder. Ze is de ware voor mij.” Gauw het raam dicht, oftewel de cd-speler uit! Grunts zijn simpelweg niet uitgevonden voor banale liefdesliedjes.

Wat overigens niet betekent dat het vervangen van grunts door matige zuivere vocalen tot betere resultaten leidt, zoals de derde ballade If You Go bewijst. Ondanks het leuke intro (met het geluid van een speeldoos) houdt ook deze compositie de aandacht niet lang vast. Op het vorige album Till Death Unites Us wist de meerderheid van de songs nog te boeien, met een redelijke voldoende als resultaat. Ditmaal is de kwaliteit van het gebodene echter ondermaats en krijgt Norther als rapportcijfer een onvoldoende mee naar huis. Wellicht kan Lindroos zijn activiteiten voortaan beter tot Ensiferum beperken.

1. My Antichrist
2. Frozen Angel
3. Down