Obsidian Gate - Colossal Christhunt
Jaar van release: 2002
Label: Skaldic Art
Obsidian Gate - Colossal Christhunt
Een vrij nieuwe Duitse Black metal band. Duistere Satanische hangers sieren de bandleden en de corpsepaint zit er dik bovenop. Hebben we te maken met een stel poseurs of bezitten deze heren de echte zwarte kunst.

Wat mij betreft het laatste. Ondanks het feit dat de band aan de tradities blijft vasthouden is dit een uiterst genietbare melodieuze en vooral duistere black metal cd geworden. Alle teksten staan in het teken van de heer van de hel en als klap op de vuurpijl worden er nog Christen vervolgingen in het titelnummer beschreven ook. Ja, de christelijke medemens krijgt flink wat op z'n dak en zolang dit muzikaal word vormgegeven is er 'nog' niets om zorgen over te maken.

De cd bevat 6 lange nummers die bol staan van stapels keyboards, monsterlijke krijsen en raggende gitaren. Dit alles laat de nummers zeer bombastisch klinken en er zijn nog maar weinig bands die met pompeuze keyboard gerichte black metal ook echt duistere gevoelens kunnen oproepen. Ondanks wat montere keyboard lijntjes weet men toch het oude duistere gevoel op te roepen.

De cd begint met het nummer 'Urgewalten'. Een zeer sterk nummer dat door duivelse koren en helse krijsen tot grote hoogten stijgt. De metal is razendsnel maar door het dominerende keyboard geluid word het woeste geluid enigszins tot rust gebracht. Dit is een geniaal nummer. 'Behold the Imperial Rise' is eveneens een stevig nummer en het komt enorm bombastisch over. Erg goed opnieuw. Het derde nummer 'Tide Of The Envenomed Oceans' wat ook te downloaden is op de website van Obsidian Gate laat een wat extremere kant zien van de band. Natuurlijk worden de 7 minuten niet vol geramd, maar weet men door vindingrijke tempowisselingen en gierende gitaren plus natuurlijk duistere keyboards de boel erg spannend te houden. Na dit goede nummer komen we aan bij het dieptepunt. Een soort intermezzo. 'Dux Bellorum' duurt echt veel te lang en na een tijdje hetzelfde stukje tekst heb je dit ook wel weer gehoord. Gauw verder naar het volgende nummer. 'Of Purest Pandaemonium' kenmerkt zich door sterke riffs en de wat kleinere hoeveelheid keyboards. Dit is een stevig nummer, maar niet het beste.

Na deze twee ietwat teleurstellende nummers komen we aan bij een magistraal meesterwerk. Het titelnummer is werkelijk fantastisch in opzet en is enorm complex opgebouwd. Dit nummer is zo goed dankzij de clean zanger en het ingezette keyboard nadat deze zanger zijn partij heeft gezongen. En naatuurlijk dankzij de riffs en het spannende begin. Dit nummer is een van de betere black metal songs die ik de laatste tijd heb mogen horen. Dit haalt het niveau weer omhoog. Deze tweede cd van Obsidian Gate is dus goed te noemen.

1. Urgewalten
2. Behold The Imperial Rise
3. Tide Of The Envenomed Oceans