• Muhammed Suimez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Mnemic - Passenger
Jaar van release: 2007
Mnemic - Passenger
Het Deense Mnemic bracht de laatste jaren een tweetal uitstekende platen af, maar na The Audio Injected Soul uit 2004 verliet zanger Michael Bgballe de band. Ex Transport League-zanger Tony Jelencovich hielp de band nog kortstondig uit de brand tijdens een tour, maar als definitieve vervanger werd gekozen voor de Fransman Guillaume Bideau, die we weer kennen van Scarve.

Gelijk maar even de prestaties van nieuwkomer Bideau onder de loep nemen. Zijn felle aanpak past uitstekende bij de muziek van Mnemic. Ruige schreeuwen worden afgewisseld met slepende zanglijnen, iets wat ook zijn voorganger deed. De verschillen zijn dus niet heel opzichtig. Hier en daar worden de vocalen van de Fransoos wat bewerkt, maar ook dat gaat prima samen met de futuristische sound van de band.

Ook over de hele linie genomen is deze schijf niet opzienbarend anders dan wat men in het verleden liet horen. Passenger is weer een moderne metalplaat geworden die bol staat van de Fear Factory-riffs. Melodie wordt gekoppeld aan agressiviteit. Een nummer als In Control kent nog duidelijk de elektronische momenten, die op de voorgaande albums iets dominanter aanwezig waren.

Je kan Mnemic ervan beschuldigen dat er nogal nadrukkelijk invloeden van andere bands (naast Fear Factory zijn er ook raakvlakken met Sepultura, Korn en Mushroomhead) doorsijpelen. Toch heeft het vijftal ook onmiskenbaar een eigen sound. Een eigen sound die aanspreekt bovendien, want Passenger is een album dat veel fans van moderne/industrial metal, nu het wat kouder begint te worden, op zeker een warm gevoel zal bezorgen.

1. Humanaut
2. In The Nothingness Black
3. Meaningless