24-10-2020

Benedictum - Uncreation
Jaar van release: 2006
Label: Locomotive Music
Benedictum - Uncreation
Bendictum = een band met vele verwijzingen naar Ronnie James Dio. Alleereerst was het Craig Goldy (bekend als gitarist van Dio) die de band aanspoorde een cd te gaan maken, na een demo gehoord te hebben. Ook speelt hij een partijtje mee. De ex-bassist van Dio, Jeff Wright, solliciteerde met succes naar de positie van producer. Voor keybordspeler Chris Morgan moet het een droom zijn die is uitgekomen, want Benedictum heeft hem van een Dio-coverband gejat.

Dan hebben we zangeres/boegbeeld Veronica Freeman. Na de eerste keer luisteren kwam ik al tot de conclusie dat zij de vrouwelijke Dio moet zijn. Een tikkeltje agressiever, maar de zangstijl is onmiskenbaar geleend van Dio. Gelukkig kán ze ook nog eens zingen. Mocht Ritchie Blackmore Rainbow nog eens van onder het stof halen, wat zou Veronica als zangeres dan een aparte maar geschikte keuze zijn!

Ach, muzikaal valt de vergelijking met Dio dan weer mee. Er zijn invloeden te horen, maar de heavy metal is stukken steviger en duisterder. De riffs van opener "Uncreation" zijn onmiskenbaar oude Iced Earth en liefhebbers van die vergane glorie zouden sowieso deze plaat zonder aarselen kunnen aanschaffen. Vele fans van US power metal trouwens, want dit debuut wordt overal warm onthaald. Ik sluit me aan bij de lofzang, maar ik zal nog geen astronomisch hoge score gaan geven. Ik mag er toch vanuit gaan dat, hoe goed je ook van start gaat als band, er nog meer goeds uit de muzikale mouw geschud gaat worden. Dan wordt Benedictum zeker een band om rekening mee te gaan houden.

De cd wordt compleet gemaakt door twee Black Sabbath-covers van, u raad het al, de periode met Dio. Zowel "Heaven & Hell" en "The Mob Rules" erop zetten is misschien wat teveel van het goede. Maar het zijn geslaagde updates van al geweldige songs, dus zand erover. Bovendien staat "The Mob Rules" alleen op de limited edition. Jimmy Bain speelt ook een partijtje bas, die je misschien nog wel kent van Dio.

1. Uncreation
2. Benedictum
3. # 4