19-10-2020

Benedictum - Seasons Of Tragedy
Jaar van release: 2008
Label: Locomotive Music
Benedictum - Seasons Of Tragedy
Twee jaar na het debuut Uncreation verschijnt er van het Amerikaanse Benedictum het nieuwe album Seasons Of Tragedy. Daarop staan een aantal bekende gastmuzikanten, waardoor het bijna onmogelijk is dat de band niet opvalt tussen al die andere heavy metal-releases. Dio-gitarist Craig Goldy is wederom betrokken bij het proces om de band op sleeptouw te nemen en heeft ze voorgesteld aan de oude bassist van Dokken, Jeff Pilson, om het album te produceren. George Lynch is ook een oude bekende van de hoogtijdagen van Dokken en speelt de solo's in van Bare Bones en de Accept-cover Balls To The Walls. Tenslotte is gitarist Manni Schmidt van Grave Digger uitgenodigd om mee te soleren op Burn It Out, een duel die hij echter hopeloos verliest. Een gastoptreden staat dus niet altijd garant voor kwaliteit.

Veel klinkende namen dus, maar hoe zit het dan met de muziek van Benedictum? Zijn al die bekende gasten niet gewoon aangetrokken voor wat 'name-dropping', of is de band het echt zo goed dat ze die gasten kunnen aantrekken? Als ik Seasons Of Tragedy beluister, dan is mijn conclusie dat de band echt zo goed is. Maar het debuut Uncreation was ook al zo'n knaller en was door de metalpers meteen al lovend ontvangen. Dus het moest wel erg raar lopen of de opvolger zou minder zijn. Maar op Seasons Of Tragedy is de band alleen maar beter geworden.

In vergelijking met het debuut is de boel wat harder gaan klinken en zijn de keyboards meer naar de achtergrond. Meer échte gitaarriffs krijgen we en nummers als Shell Shock en het lekker stampende Beast In The Field doen de huiskamer daardoor pas echt trillen. Dit is echt een heavy metal-plaat geworden die van begin tot eind ballen heeft. En dat terwijl we in Veronica Freeman een zangeres hebben. Ze heeft een melodieuze stem, maar zingt met een bepaalde soort van agressie dat ze totaal niet liefelijk overkomt. Dit maakt het plaatje echt af en hebben we met Seasons Of Tragedy de eerste kraker van 2008 binnen.

1. Dawn Of Seasons
2. Shell Shock
3. Burn It Out