23-10-2020

!T.O.O.H! - Order and Punishment
Jaar van release: 2005
Label: Earache Records
!T.O.O.H! - Order and Punishment
The Obliration Of Humanity, oftewel !T.O.O.H! is een vrij typische Tsjechische grindcoreband. Al een aantal jaren is men bezig om verre van standaard grindcore albums uit te brengen. Men mengt hun grind het liefst met grote hoeveelheden progressieve elementen, jazzy ritmes, en technisch geneuzel. Met Order and Punishment is !T.O.O.H! aanbeland bij hun derde album, en hun eerste bij het Earache label.

Wederom is dit een erg apart schijfje geworden, over de top technische fratsen, bizarre songstructuren, furieuze grindpassages en lekker groovende stukken wisselen elkaar af. Vocaal gezien is er al evenveel afwisseling, hoge screams worden afgewisseld met wat diepere grunts, meer traditionelere- (Tsjechsiche folklore?) en gesproken stukken. Hier en daar komen er gelijkenissen met Macabre aan de oppervlakte, terwijl men op andere momenten, en dan vooral vocaal, behoorlijk aan Die Apokalyptischer Reiter doet denken.

Dit alles heeft geresulteerd in een behoorlijk bizar en zeer technisch album dat erg doordacht en pakkend in elkaar steekt. Ook productioneel gezien is alles prima in orde, waardoor eigenlijk alle ingrediënten aanwezig zijn om eindelijk eens voor wat meer naamsbekendheid te zorgen voor dit orkestje. Het enige wat mensen zou kunnen afschrikken is het feit dat men in het Tsjechisch ‘zingt’. Maar dat je niet hoort wat de zanger te vertellen heeft lijkt me in het grind genre niet echt een onoverkomelijk iets. Speciale aandacht nog even voor de bassist, die regelmatig de ruimte krijgt om te laten horen dat hij zijn instrument prima onder controle heeft.

Kortom, een prima album. Tegen liefhebbers van wat meer experimentelere grindcore, technische hoogstandjes en andere minder standaard fratsen wil ik dan ook zeggen, luister dit zeker eens een keer.

1. Al-amin
2. Analyza Zahnedy