14-11-2019

Manntis - Sleep In Your Grave
Jaar van release: 2005
Label: Century Media Records
Manntis - Sleep In Your Grave
Het Californische Manntis heeft vijf roerige jaren achter de rug. Dit vijftal, opgericht in 2000, speelde het afgelopen halve decennium niet minder dan 1000 shows in de Verenigde Staten. Bekendheid werd verworven door deelname van gitarist Adair Cobley aan de MTV-show ‘Battle For Ozzfest’, waarbij de winnaar een plaats op het tweede podium van dit festival te wachten stond. Als klap op de vuurpijl ligt sinds kort hun debuut ‘Sleep In Your Grave’ in de schappen en volgt een Europese tour met The Haunted en God Forbid.

Dat niet Manntis maar A Dozen Furies uiteindelijk met de hoofdprijs aan de haal ging heeft geen afbreuk gedaan aan de indruk die de band tijdens ‘Battle For Ozzfest’ achterliet. Adair was van alle deelnemers mijn favoriet (op Brittany na, maar dat was niet om muzikale redenen). Afgaand op deze show verwachtte ik een typische metalcore-plaat voor mijn kiezen te krijgen, maar dat valt alleszins mee. ‘Sleep In Your Grave’ kan beter worden omschreven als een combinatie van melodieuze Zweedse death metal aangevuld met een behoorlijke dosis hardcore.

Alle songs vallen eigenlijk in hetzelfde straatje. Het enige rustpunt op dit album, dat overigens nog geen half uur weet vol te maken, is ‘The End’s Where It Begins’, een fraaie akoestische aanvulling op al het geweld dat doorgaans met enorme snelheid voorbij raast, met de titelsong (hoezo opgefokt?) als beste voorbeeld.

Voor een debuut kan ik niet anders zeggen dan dat ‘Sleep In Your Grave’ een meer dan redelijke plaat is. Gebrek aan afwisseling en originaliteit en de korte speelduur kunnen als minpunten genoteerd worden. Daar tegenover staan vele gitaarpartijen die meer dan de moeite waard zijn, tien krachtige nummers die allen van acceptabel niveau zijn, een mooie akoestische song, een behoorlijke zanger (die cleane vocalen overigens achterwege laat) en een productie waar niks op aan te merken valt. Zo blijkt maar weer dat niet altijd de beste wint.

1. Axe Of Redemption
2. Shades Of Hatred
3. Approach