• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Manilla Road - Roadkill/Out Of The Abyss
Jaar van release: 1988
Label: Cult Metal Classics Records
Manilla Road? Aha-erlebnis of totale leegte? Laat ik u eventjes helpen: Manilla Road is een oude heavy metal band die 25 jaar geleden debuteerde met de 'Invasion' elpee. Gedurende het gouden decennia voor harde muziek bestookten ze de markt met een hele zooi materiaal. Al dat oud spul is de laatste jaren terug opnieuw verschenen, enkel de liveplaat 'Roadkill' en het thrashy 'Out Of The Abyss' hebben nooit een heruitgave gekregen. Het Griekse Cult Metal Classics brengt daar nu verandering in middels deze dubbel-cd.

'Roadkill' is een live-registratie uit 1988 die nummers bevat van de eerste zes Manilla Road platen. De oorspronkelijke versie telde zeven liedjes minder omdat een LP niet langer dan 45 minuten muziek kon bevatten. Nu krijgen we dus eindelijk het integreale concert voorgeschoteld. Eindelijk? Ik denk eigenlijk niet dat iemand hier echt op zit te wachten want de productie is nog steeds slecht (Darkthrone zou zich zelfs schamen) en zanger Mark Shelton mist vele noten. De nummers zijn, ook al is het allemaal wel heel erg oudbollig, echter na twintig jaar nog altijd de moeite om gehoord te worden maar de uitvoering maakt alles kapot.

Dan is het studioalbum 'Out Of The Abyss' uit het zelfde jaar een stuk interessanter. Manilla Road klinkt niet langer als een Saxon-achtige heavy metal band maar heeft een koerswijziging ingezet. Verantwoordelijke voor de 'verthrashing' van de sound was de komst van drummer Randy Foxe die het tempo flink opdrijft. Een mooie zaak want de combinatie van heavy metal en thrash verpakt in epische klinkende hymnes maakte het geluid van Manilla Road een stuk boeiender. De speedmetal bevat typische 80's refreintjes, bijhorende breaks en een legodoosopbouw. De teksten handelen dan ook nog eens over Jack The Ripper en vooral de Chtulu-mythe van Lovecraft. Conclusie: Dit is Mtal! Leuk weetje: producer van dienst was gitaartovenaar David Chastain. Misschien wel het beste Manilla Road album uit de uitgebreide discografie.

De heruitgave oogt mooi en 'Out Of The Abyss' zorgt anno 2005 nog voor veel vermaak, maar ik betwijfel het of iemand 'Roadkill' meer dan n keer zal uitzitten met een glimlach op het gezicht. Enkel vooor de verzamelaar dus. De verzamelaars zullen ook wel weten dat dit collectief nog altijd actief is en zelfs geregeld nieuwe cd's bij elkaar pent.

Tracklists:

Roadkill
1. Dementia