Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
  • 17 juni:
  • Battery, Thrive en Hometown Crew
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alan Moulder (producent) - 66
  • Eduardo Navazo (Mistweaver) - 43
  • Frank Beard (ZZ Top) - 76
  • Henkka (Withering) - 43
  • Lars Lindén (Carnal Forge) - 55
  • Maik Pomplun (Gernotshagen) - 44
  • Mikko Nenonen (Paganus) - 44

Vandaag overleden:
  • Seth Putnam (Anal Cunt) - 2011
Review

Officium Triste - Hortus Venenum
Jaar van release: 2024
Label: Transcending Obscurity Records

 -

Dit jaar is het maar liefst dertig jaar geleden dat Officium Triste werd opgericht. Waar sommige bands op den duur niet meer geïnspireerd lijken te zijn en tijdens shows teren op het eerdere materiaal, klinkt de Nederlandse deathdoomband op de vorige langspeler The Death Of Gaia (2019) juist sterker dan ooit. Ook voor Hortus Venenum werd een grote hoeveelheid ideeën verzameld. Hoe zijn die verwerkt in de composities?

De zevende langspeler klinkt vertrouwd en vernieuwend. Vertrouwd vanwege de melodieuze doom/death die nog altijd de kern vormt van de muziek. Die kant hoor je het duidelijkste terug in Walk In Shadows, een nummer dat relatief simpel van opzet is, maar direct pakt dankzij een prettige flow en effectieve riffs. In de tracks eraan voorafgaand gaat de groep vooruitstrevender te werk met tempowisselingen die elkaar versterken. Zo versnelt Forcefield van trage doom naar een rockend deel. Het anthem-achtige, prachtige slotstuk Angels With Broken Wings zit daartussenin. De terugkerende hoofdmelodie behoort tot de sterkste van het album, terwijl de bijna Rotting Christ-achtige, snellere passage als een verrassing komt, maar prima past.

Vanwege het vernieuwende aspect is het wel even wennen aan met name het eerste deel van het album. Behind Closed Doors (met uitblinkende zanger Pim Blankenstein) begint al direct verrassend met keyboardklanken en later in deze openingstrack komen niet alledaagse leadgitaarpartijen voorbij. Het toetsenspel komt terug in het aangrijpende Anna’s Woe, dat de brug vormt naar het tweede deel van het album. My Poison Garden verandert enkele keren van tempo. De samenhang dreigt onder druk te komen staan en het is dan ook even zoeken voordat de puzzelstukjes op hun plek vallen.

Het duurt dus wat langer voordat het kwartje valt dan vijf jaar geleden. Sommige nummers (Behind Closed Doors) of delen daarvan (My Poison Garden) pakken wat minder snel dan die van The Death Of Gaia. Dat doet niets af aan de kwaliteit van het gebodene, want die is dik in orde en wat dat betreft mag Officium Triste beslist trots zijn op deze plaat.

Tracklist:
1. Behind Closed Doors
2. My Poison Garden
3. Anna’s Woe
4. Walk In Shadows
5. Forcefield
6. Angels With Broken Wings

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 15 oktober 2024

Meer Officium Triste:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.