• Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

Tsjuder - Helvegr
Jaar van release: 2023
Label: Season Of Mist

-

De Noorse blackmetalband Tsjuder is niet de meest productieve groep ter wereld, maar wel een heel consistente. Hoewel het gezelschap rondom gitarist Draugluin en zijn kompaan Nag (basgitaar, vocalen) dit jaar zijn dertigjarig jubileum viert, is het onlangs verschenen Helvegr pas de zesde langspeler. Acht jaar hebben we moeten wachten op deze opvolger van het puike Antiliv (2015). Het mag duidelijk zijn dat Tsjuder zich pas aan de frontlinie meldt als het ook wat te zeggen heeft, in tegenstelling tot veel bands die dwangmatig elke twee jaar nieuw werk uitbrengen om maar weer op tournee te kunnen.

Consistentie en vakmanschap staan centraal in de beenharde, zwartgeblakerde sound van Tsjuder. Ieder album is eigenlijk een blauwdruk van bikkelharde, ijzersterk uitgevoerde black metal zoals in de jaren negentig gevormd is in de roemruchte tweede golf. Helvegr is van hetzelfde laken een pak en liefhebbers van primitief, barbaars geros worden weer op hun wenken bediend. Vanaf de oerkrijs van het treffende getitelde openingsnummer Iron Beast bestookt Tsjuder zijn publiek met een spervuur aan blastbeats en korrelige riffs die even basaal als effectief zijn. Het gaspedaal gaat daarbij vrijwel constant in het rood, met als meest treffende voorbeelden het met zijn samples van raketinslagen aan Panzer Division Marduk (1999) refererende Prestehammeren en het aan alle kanten rossende en rammelende Gamle-Erik.

Wat Tsjuder altijd voor heeft gehad op talloze genregenoten, zijn de enorm groovende passages die de heren af en toe uit hun mouw schudden. Die zouden we zelfs ‘typisch Tsjuderiaans’ kunnen noemen. Hoewel Helvegr er iets minder vol mee staat dan bijvoorbeeld Desert Northern Hell (2004) en Legion Helvete (2011), weten de mannen uit Oslo ook op deze plaat regelmatig zulke nekwervelkrakende momenten te genereren. Het met ijzersterke riffs doorspekte Gods Of Black Blood is een goede illustratie hiervan. De track onderscheidt zich bovendien door de gastvocalen van Seidemann, van het onvolprezen 1349. En met het stoere titelnummer laat Tsjuder horen ook in mid-tempo compromisloos te zijn.

Het zal voor de gemiddelde lezer volstrekt duidelijk zijn hoe de hazen lopen op Helvegr. Tsjuder biedt rauwe black metal, uitgevoerd volgens strikte receptuur, maar met een overtuigingsdrang en kwaliteit die zeker niet vanzelfsprekend is. Daar doen de clichématige teksten, die haast door ChatGPT geproduceerd zouden kunnen zijn, geen afbreuk aan. Vakkundig en beproefd: Helvegr zal niet als mijlpaal de geschiedenisboeken ingaan, maar wel als schoolvoorbeeld van goed uitgevoerde, tijdloze black metal.

1. Iron Beast
2. Prestehammeren
3. Surtr