• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Liv Kristine - River Of Diamonds
Jaar van release: 2023
Label: Metalville Records

-

Het is al even geleden dat Liv Kristine een regulier album op de markt bracht. Negen jaar maar liefst. Er is in de tussentijd dan ook nogal wat gebeurd. Begin 2016 was een ommekeer in haar muzikale carrière. In april 2016 werd ze namelijk uit Leaves’ Eyes gezet en moest ze opeens op zoek naar een normale baan. Pas in 2019, toen ze haar huidige levenspartner Michael Hansen leerde kennen, begon de creativiteit weer op te leven. River Of Diamonds is het gevolg.

De muziek is dit keer verlichtend en bevrijdend, waaruit je op kunt maken dat het goed gaat met Kristine. “Maak jezelf vrij van je donkere verleden en vind je verbinding met jezelf”, zo luidt haar boodschap. Ze heeft zelf de blokkades weggewerkt om weer creatief en gelukkig te kunnen zijn. Ze coacht tegenwoordig dan ook anderen in bewustzijn in combinatie met het ontwikkelen van de zang. Deze positieve benadering resulteert in een lichter en minder stevig album dan Vervain (2014). Bovendien is de Leaves’ Eyes-sound uiteraard verdwenen als gevolg van de scheiding van componist/producer/ex-levenspartner Alexander Krull (Leaves' Eyes, Atrocity).

Het licht valt echter niet op zonder donker. De boodschap mag dan verheffend zijn, de muziek heeft vooral raakvlakken met dark wave, gothic rock, synthpop en post-punk. De donkere instrumentatie is heel degelijk en valt niet op, al zorgt deze wel voor een prettige flow van het album. Die wordt helaas in de tweede helft verstoord door de ballad Pictured Within en het experimentele Shaolin Me, twee tracks die wat minder goed bij de rest passen.

Alles staat in dienst van de onderscheidende zang van Kristine. En ze kan het nog steeds. Ze krijgt vocale hulp van Østen Bergøy (Long Night, Tristania), Fernando Ribeiro (Moonspell), haar echtgenoot Michael Hansen en haar zus Carmen Elise Espenæs (Savn, Midnattsol). Met name het Sisters Of Mercy-achtige Our Immortal Day met Bergøy, het subtiele, van fantastische ritmiek voorziene Gravity en het titelnummer met Ribeiro zullen het vaakst genoemd worden als je de fans zou vragen naar de favoriete tracks. Het bluesy, in 6/8 gespeelde No Makeup is wat zoetsappig, maar doet er niet veel voor onder. De covers Pictured Within (John Lord) en True Colours (Cindy Lauper) zijn vooral aardig.

River Of Diamonds is veruit het toegankelijkste album van de zes van Liv Kristine. Hoewel het album via Metalville verschijnt, is er ironisch genoeg geen spoor van metal te bekennen op deze plaat. Dit keer brengt de muziek je terug naar de jaren tachtig. Kristine staat daarbij prominent in de mix. Het draait dan ook vooral om haar en ze levert een prima prestatie. Verwacht geen meesterwerk, maar vooral een heel prettige plaat met enkele uitschieters.

1. Our Immortal Day
2. No Makeup
3. Maligna