• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Polyphia - Remember That You Will Die
Label: Rise Records

-

Memento mori, gedenk te sterven, Remember That You Will Die. Het is het advies en tevens de titel van de nieuwe plaat Polyphia; het ietwat excentrieke, eigenzinnige, Amerikaanse gezelschap dat bekendstaat om zijn chille, overwegend opbeurende, virtuose, instrumentale rock/metal. Dat is een hele rij bijvoeglijk naamwoorden die het allemaal niet per se lekker leesbaar maken, maar in essentie wel omschrijven wat de band behelst. Sterker nog, in zekere zin valt te betogen dat dit een treffende grammaticale constructie is. De muziek van de jonge heren is in de basis vrij complex, maar in oppervlakkige zin luisteren de composities vaak vrij lekker weg. Dat is bijzonder en dat is knap. Menig gitaarvirtuoos verliest zich in welhaast gekunstelde virtuositeit, maar vergeet daarbij een echt liedje te schrijven. Dergelijke muziek wordt al snel afgedaan als 'muzikantenmuziek' of 'muziek voor instrumentennerds'; een doodlopende weg in de muzikale carrière.

Nee, dan Polyphia. Polyphia weet ondanks de moeilijke riffs pakkende songs met kop en staart te schrijven. Het gevaar dat het enigszins formulair wordt, weten de heren vakkundig te vermijden - al is het maar door de samenwerking met diverse gastartiesten aan te gaan. We treffen namelijk maar liefst acht zogenoemde 'featuring artists' op de tracklist aan, waaronder Steve Vai, Chino Moreno en Lil West. De oplettende observeerder zal opgemerkt hebben dat dit zowel instrumentale als vocale bijdragen zijn, hetgeen bijdraagt aan de beoogde diversiteit.

Het is echter goed mogelijk dat niet elke samenwerking uw goedkeuring kan wegdragen. De samenwerking met het twintigjarige popsterretje Sophia Black levert een wel heel erg gelikt, heppie de peppie popliedje op en de bijbehorende videoclip zal ongetwijfeld menig metalfan-wenkbrauw doen fronsen. Ook de vocale bijdragen van het jonge raptalent Lil West zullen niet bij iedereen in de smaak vallen; al was het maar vanwege het overmatige gebruik van de vocoder. En Lil West is niet alleen, want ook Killstation en $not brengen dit onder metalheads toch minder populaire genre op verschillende manieren naar de voorgrond - met wisselend succes. Had er niet wat creatievers gekozen kunnen worden? Een samenwerking met polyritme-fanaten van Clipping. zou ik bijvoorbeeld van harte toejuichen, maar er zijn toch meer genres? Verder zullen Deftonesfans van het eerste uur ongetwijfeld bij de titel van de Chino Moreno-samenwerking, Bloodbath, op iets heftigs uit de hoogtijdagen van de jaren 90 hebben gehoopt, al is dat in alle eerlijkheid, gegeven waar de Californische zanger tegenwoordig mee komt, ook wel wat naïef. Natuurlijk krijgen we geen 7 Words (van Adrenaline) of Headup (van Around The Fur), maar een ruige metal-uitspatting in plaats van drie rappers zou de plaat goed gedaan hebben.

Dat neemt niet weg dat de heren met Remember That You Will Die wederom een setje steengoede, alsmede lekker wegluisterbare, opwekkende, gitaargeoriënteerde songs bij elkaar gepend hebben, waar de liefhebber allang de hand op zal hebben gelegd. Hoewel dit soort muziek in beginsel niet weggelegd is voor het grote publiek, heeft Polyphia er alles aan gedaan om er geen muzikantenmuziek-album van te maken. De opvallende samenwerkingen zullen voor sommigen een struikelblok zijn. Een en ander hangt samen met hoe men dit op de planken gaat brengen. Een tour met al deze gastartiesten is schier onmogelijk. Ik weet niet wat u onlangs stemde bij onze poll met de vraag wat u vindt van backingtracks, maar ik denk dat ik de nummers liever instrumentaal hoor, dan dat men een 'onzichtbare zanger' inzet. Zonder zang zijn de nummers weer heel anders en dat spreekt een heel andere groep aan. Hoe dat allemaal uitpakt...? In het voorjaar spelen de heren in onze contreien, dus gaat dat zien! Of niet natuurlijk, maar wat u ook kiest, Remember That You Will Die!

1. Genesis (feat. Brasstracks)
2. Playing God
3. The Audacity (feat. Anomalie)