• Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Khold - Svartsyn
Label: Soulseller Records

-

De Noorse blackmetallers achter Khold draaien alweer meer dan twintig jaar mee. Hoewel de band in die jaren een bescheiden fanbasis heeft opgebouwd, heeft de groep nooit echt een groot publiek weten te bereiken. Desondanks ploegt het gezelschap rondom frontman Sverre Stokland (Gard), wiens in de schmink gezette, kale schedel de meeste albumhoezen siert, onverstoorbaar door. Met Svartsyn is Khold toe aan zijn zevende langspeler, na een relatief lange periode van stilte (er zit acht jaar tussen voorganger Til Endes en deze plaat). Aan goede labels heeft het viertal nooit gebrek gehad. Deze nieuwe schijf verschijnt ook weer via het goed aangeschreven Soulseller Records. Zorgt Svartsyn alsnog voor een doorbraak van Khold?

Wat in ieder geval in het oog springt bij Svartsyn is de eigenzinnige hoes. Die is in vele opzichten tekenend voor de sound van de band: kaal, grimmig, ontdaan van overbodige franje en effectief in zijn simplistische aanpak. Zoals de liefhebbers van het blackmetalgenre maar al te goed weten, kan er veel esthetiek schuilgaan in minimalisme. Khold beheerst de kunst van het weglaten tot in de puntjes. De muziek van Khold valt het best te typeren als knoestige en bonkige mid-tempo black metal. Qua stijl klinkt het album een beetje als een middenweg tussen Sarke (de andere band van drummer Thomas Berglie) en het tragere werk van Kampfar. De grootste kracht van Khold schuilt in de uitermate effectieve riffs die het gezelschap uit zijn mouw schudt - soms groovend, zoals in Ødslet Blod, dan weer grimmig en groots, zoals in het aan het latere werk van Darkthrone refererende Skarpretter.

De muziek van het viertal uit Oslo (of eigenlijk vijftal, als we meetellen dat Hilde Nymoen, de vrouw van frontman Gard, de teksten schrijft) slaagt erin om zijn nummers clean en gestript van overbodige elementen te laten klinken, zoals in het latere werk van Satyricon. Anderzijds gaan de mannen met een onmiskenbare grimmigheid en vastberadenheid te werk, wat zich vooral uit in het effectieve, krachtige drumwerk en de heerlijk raspende strot van Gard. Slechts als het tempo echt naar beneden gaat, zoals in Helligdom Av Døde, verslapt de aandacht wat. Het blijkt een klein dipje, want met Manngard, Dystopi en I Demonens Bok herpakt Khold zich met ijzersterke, uitermate effectieve tracks. De volle, rockende productie, waarin veel ruimte is voor het vet ronkende baswerk van Crowbel (Stian M. Kråbøl), zorgt er bovendien voor dat de nummers in volle glorie uit de speakers komen rollen.

Zo is de muziek op Svartsyn minimalistisch, maar eigenlijk geen seconde saai. De onopgesmukte tracks zijn stuk voor stuk zeer headbangwaardig en zullen live ongetwijfeld voor gebalde vuisten en een synchroon op en neer gaande haarkluwen zorgen. Khold bewijst met Svartsyn hoe effectief een gefocuste, rockende invulling van het blackmetalgenre kan zijn. Een plaat die nog heel wat rondjes gaat draaien!

1. Apostel
2. Ødslet Blod
3. Evig
4. Skarpretter
5. Helligdom Av Døde
6. Manngard
7. Dystopi
8. I Demonens Bok
9. Villvandre
10. Bryt I Udåd Ut

Toegevoegd: 29 november 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.