• Sven Karlsson (Soilwork) - 46

• Michiel Eikenaar (Nihill) - 2019

Deep Purple - In Rock
Jaar van release: 1970
Label: Harvest

-

Wat is jouw meest geliefde song ooit? Voor mij is dat Child In Time van Deep Purple. Waarschijnlijk ben ik niet de enige fan, want het ruim tien minuten lange lied stond jarenlang op de eerste plaats van Veronica's Top 100 Aller Tijden en bivakkeert tegenwoordig nog altijd in de hoogste regionen van NPO Radio 2's eveneens door luisteraars samengestelde Top 2000. In de meest recente editie stond hij op nummer 15.

De prachtige orgelpartijen, de behekste uithalen van schreeuwlelijk Ian Gillan, de fantastische opbouw, de orgastische gitaarsolo's, de perfecte ondersteuning door de geleidelijk versnellende ritmesectie, de summiere en cryptische, doch intrigerende songtekst, alles is perfect aan deze compositie. Dat Jon Lords keyboardmelodie, waarmee het nummer opent, is gestolen van de psychedelische track Bombay Calling van It's A Beautiful Day, neem ik daarbij voor lief. Tenslotte is het gemeengoed in de muziekwereld om elkaars muziek te bewerken en was dat zeker het geval in de periode waarin Child In Time werd opgenomen.

Deze evergreen is afkomstig van het op 5 juni 1970 verschenen studio-album In Rock en is zeker niet het enige fraais dat die langspeler ons te bieden heeft. Met name de furieuze openingstrack Speed King is een ware klassieker en heeft ongetwijfeld talloze metalbands beïnvloed. Het niet te versmaden Bloodsucker zit ingeklemd tussen de beide reeds genoemde nummers en vervolmaakt kant a van de originele vinylplaat tot één van de beste albumhelften ooit, op zijn minst binnen het hardrockgenre.

Kant b is minder tijdloos, maar sluit sterk af met het enerverende Hard Lovin' Man, waarin Lord en de toonaangevende gitarist Ritchie Blackmore lekker lang mogen soleren. De andere drie songs zijn niet slecht en voor die tijd opvallend heavy. Alleen Black Sabbath gaat in 1970 nog wat steviger (en beter) tekeer, op het titelloze debuutalbum en de opvolger Paranoid. Deep Purple bracht hiervoor reeds enkele langspelers uit, maar bereikt met In Rock pas echt zijn artistieke doel en karakteristieke sound. Het Europese publiek gaat direct overstag, al duurt het nog een paar jaar voor de Britse hardrockpioniers ook Noord-Amerika zullen veroveren.

Tot slot wil ik de uitstekende single Black Night vermelden. Die komt op dezelfde dag uit als In Rock en levert de groep in Nederland een flinke hitnotering op. De ruige meezinger staat maar liefst dertien weken in de Top 40 en reikt tot plaats elf. Op de achterzijde staat Speed King, de bovengenoemde opener van In Rock. Als je de 25th Anniversary Edition uit 1995 op compact disc aanschaft (of het album online streamt), krijg je Black Night en nog wat andere bonustracks erbij, wat een toch al bijzondere schijf nog iets beter maakt.

1. Speed King
2. Bloodsucker
3. Child In Time