Wardruna - Kvitravn - First Flight Of The White Raven
Label: Sony Music

-

Met al die 'nu het weer kan'-tripjes, -vakanties, -festivals, -concerten en al wat dies meer zij, glippen er wel eens een paar releases door de vingers. Zo ook Wardruna's live-release. Daar komt bij dat de aandacht met de herwonnen mogelijkheden tot vertier ook verschoven is. Ik bedoel, wie zit er nog te wachten op een live-stream?! Ik niet in ieder geval.

Dat neemt niet weg dat bands al dan niet wegens contractuele verplichting jegens het label of enigszins discutabele marketingstrategie hun stream-verrichtingen te pas en te onpas als fysiek object de markt opknikkeren. Wie koopt zoiets? De echte fan heeft de live-stream toch gewoon gecaptured, ahum... opgenomen?! U heeft er immers voor betaald en als het gratis was, nouja, dan was het dus toch al gratis. Aan de andere kant is de échte fan natuurlijk ook een verstokte verzamelaar en wellicht is het product dan aan hen gericht. Maar goed, u komt hier niet voor mijn beschouwingen c.q. rants aangaande de overwegingen die ten grondslag liggen aan discografie-uitbreidingen.

Over naar de inhoud. Kvitravn is zowel het pseudoniem van bandleider Einar Selvik als de titel van het laatste album dat de Noorse dark-folkformatie vorig jaar januari uitbracht. Daarmee is het eerste deel van de titel van het onderhavige product, Kvitravn - First Flight Of The White Raven verklaard. U hoeft geen groots linguïst te zijn om te begrijpen dat kvitravn witte raaf betekent, en anders had een blik op de hoes dit ook al wel verraden. En daarmee is de cirkel weer rond: deze release bevat het eerdergenoemde album en de stream is het eerste optreden waarin die muziek live ten gehore wordt gebracht. Nouja, live... Al snel blijkt dat het geen live-stream is, maar een uitzending van eerder opgenomen songs, die - in alle irritantheid - nodeloos onderbroken worden door bumpers met de lyrics. Weg sfeer. En sowieso, met dergelijke teksten... Zo snel leest niemand!

Dat blijft nu (natuurlijk) achterwege en wat we overhouden is een strak gepolijste plaat met live-vertolkingen. En als er iets is waar de band goed in is, dan is het dát wel. Met een sound om de vingers bij af te likken, laten de noordelingen horen wat zij in huis hebben. Recht in uw huiskamer dus. De bezwerende stemmen van zowel Einar als Lindy-Fay Hella zijn fantastisch uitgelicht en het instrumentarium schittert als vanouds. Laat dat maar aan (de geluidstechnici van) Wardruna over.

Dat er in die kleine tachtig minuten ook aandacht is voor eerdere releases, zal niemand verbazen. Met zo'n discografie kun je ook eigenlijk niet anders. Maar men zou kunnen betogen dat de nieuwe plaat er met slechts eenderde van de setlist enigszins bekaaid van afkomt. Maar zo blijft er ruimte voor knallers als Bjarkan, Voluspá (de skaldische versie) en Urur, en krijgen we een prachtige doorsnede van de discografie voorgeschoteld. Tevens biedt het de mogelijkheid om af te sluiten met het machtige trio Rotlaust Tre Fell, Fehu en Helvegen. Fantastisch!

Er is uiteraard ook ruimte voor kritiek. Een (pseudo-)live optreden biedt natuurlijk ook mogelijkheden tot samenwerkingen. Je gaat mij niet wijsmaken dat Einars telefoonboek de nummers van Ivar Bjørnson, Gaahl, Aurora of Faun ontbeert. Ik verwacht heus geen totale Vikings-suite in de trant van wat Einar samen met Tina Guo, Sinfonietta Cracovia en het Polish Radio Choir onder leiding van Trevor Morris opvoerde op het filmmuziekfestival in Krakau in 2015, maar dit is toch wel een gemiste kans. Aan de andere kant valt te betogen dat de band bij zichzelf gebleven is en de oorspronkelijke nummers eer aan doet.

Dat gezegd hebbende, constateer ik dat ik al veel te lang aan het woord ben. Kvitravn - First Flight Of The White Raven is een kwalitatief hoogstaand product dat de aan verzamelwoede lijdende fan allang in huis heeft, maar tegelijkertijd voor de niet-kenner een prima manier is om kennis te maken met een van de beste bands en live-acts in het genre. Het stream-gedeelte weerspiegelt de live-kwaliteiten en Kvitravn laat zien waar de band vandaag de dag voor staat. Gaat dat zien, gaat dat horen, gaat dat meemaken!

1. Kvitravn
2. Skugge
3. Solringen