• Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Sinner - Brotherhood
Label: Atomic Fire Records

-

Matt Sinner heeft een zware periode achter de rug. Eind 2021 werd duidelijk dat de bandleider, frontman en bassist van Sinner het grootste deel van dat jaar maar liefst acht ziekenhuizen van binnen heeft gezien. De werkzaamheden voor de nieuwe plaat waren al in volle gang. Gitarist Tom Naumann kreeg de taak om de boel af te maken. Het eindresultaat is Brotherhood, het negentiende(!) studioalbum van Sinner.

Het voorgaande Santa Muerte uit 2019 is een klein hoogtepuntje uit het oeuvre van de Duitse formatie. Waar de band voorheen hooguit degelijk uit de hoek komt, wist men ditmaal te verrassen met een gevarieerde plaat vol krakers. Het is een prettige constatering dat het niet gaat om iets eenmaligs. Brotherhood is namelijk net zo’n goed product. Qua stijl gaat men terug naar de jaren negentig, toen Sinner een stuk heavier was. De meest recente releases zijn melodieuzer en gaan meer richting melodieuze hardrock. Net zoals in de jaren tachtig trouwens, toen de band per release zelfs gladder begon te klinken.

Brotherhood is een pure heavymetalplaat en gaat vlammend van start met Bulletproof en We Came To Rock. Vervolgens is Reach Out een mid-tempo stamper zoals alleen de Duitsers kunnen maken. Later op de plaat vinden we meer van zulke tracks. De titeltrack heeft een Thin Lizzy-vibe die de band op de vorige platen iets te vaak heeft toegepast. Dit houdt men op Brotherhood binnen de perken, wat de variatie ten goede komt.

De eerste helft van de plaat is al bovengemiddeld goed. Vanaf de zesde track doet Sinner er kwalitatief een schepje bovenop. The Last Generation is doorspekt met orkestratie en bevat een vocale topprestatie van Mat Sinner. Vervolgens komen nog meer sterke nummers voorbij, met uitzondering van afsluiter 40 Days 40 Nights, een vrij standaard ballad. Sinner heeft me tegen die tijd allang overtuigd, dus het is de band vergeven.

Brotherhood is een van de betere heavymetalplaten uit Duitsland van de laatste jaren. Daarnaast heeft de band zichzelf wederom overtroffen. Alle tracks hebben net dat beetje extra gekregen, waardoor je elke luisterbeurt weer iets nieuws ontdekt. Sinner gaat terug naar de sound van de jaren negentig, maar wel met een flinke upgrade.

1. Bulletproof
2. We Came To Rock
3. Reach Out