• Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

Sinner - Crash & Burn
Jaar van release: 2008
Label: AFM Records

Sinner - Crash & Burn

Ik ben in verleden jaar misschien wat hard geweest voor Mat Sinner en zijn album Mask Of Sanity, maar het moet gezegd worden: het songmateriaal zorgde er niet voor dat ik tot andere conclusies kon komen. Crash & Burn zet de lijn der middelmatigheid gelukkig niet helemaal voort, maar kan van mijn kant toch net niet op een heel groots applaus rekenen.

Het songmateriaal is gelukkig wat afwisselender dan voorheen, met enkele lekkere speed metalriffs (Crash & Burn), mid-tempo stampers (The Dog), een vleugje Running Wild (Heart Of Darkness) en leuke Thin Lizzy invloeden (Connection). Ook de solo’s, dit keer gespeeld door Henny Wolters en Christof Leim, zijn wederom een lust voor het oor en laten duidelijk horen dat we hier te maken hebben met een strakke band, die begeleid door de pompende baslijnen van de heer Sinner zelf ongetwijfeld goed zal staan op de Duitse zomerfestivals.

Ook de productie is wederom uitstekend: zonder teveel toeters en bellen, maar lekker rauw en clean tegelijk. Ik blijf echter vallen over de eentonige vocalen die er toch voor zorgen dat alles vrij snel hetzelfde gaat klinken. Goed, in Revolution (met lekkere bassolo), zorgen achtergrondzangeressen ervoor dat dit euvel wel wat verholpen wordt, maar wat ik toch mis is een lekkere uithaal. Hoe krakerig het ook mag klinken (Chris Bolthendahl en Udo Dirkschneider doen het ook nog steeds), het zou het geheel net wat minder monotoon maken.

Goed, ik wil nu ook weer niet meteen de zeurkous uithangen, want Crash & Burn is een aangenaam plaatje dat de liefhebbers van zowel AC/DC als Grave Digger zeker zal bevallen. Sinner’s laatste plaat is gewoon de compromisloze hardrock/metal plaat die men op de promotiesheet beloofd, waarvoor ik toch respect heb. Nu nog eventjes een keertje Fist To Face draaien en wachten op het volgende album, als de stijgende lijn wordt voortgezet kan ik er alleen maar blij van worden.

1. Crash & Burn
2. Break The Silence
3. The Dog
4. Heart Of Darkness
5. Revolution
6. Unbreakable
7. Fist To Face
8. Until It Hurts
9. Little Head
10. Connection
11. Like A Rock
12. One Night Only (alleen op limited edition aanwezig)
13. Fast Decision 2008 (alleen op limited edition aanwezig)

Reviewer: Lennert
Toegevoegd: 6 december 2008

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.