• Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Spiritbox - Rotoscope
Label: Rise Records

-

Change! In een steeds sneller veranderende wereld proberen meerdere bands iets nieuws uit om relevant te blijven en fris te klinken. Verandering van spijs doet immers eten. Spiritbox is een frisse wind in de moderne metalscene. Waar veel bands te veel op elkaar lijken in met name de metalcorewereld, pakt het echtpaar Courtney LaPlante (zang) en Mike Stringer (bas, gitaar, songwriting) het anders aan. Met groot succes, zo bleek al op het debuutalbum Eternal Blue (2021) en laatst in TivoliVredenburg, waar de Canadese formatie de dansvloer liet veren.

Recentelijk verraste het trio (naast de levenspartners als kern van de band horen we drummer Zev Rosenberg) met een drietracks-ep. De frontvrouw had al aangekondigd dat het nieuwe songmateriaal anders zou klinken. En dat klopt inderdaad. Meer elektronica, industrial, pop en alt-rock uit de jaren negentig is wat je anno 2022 te horen krijgt, vooral in het titelnummer. Zo begint Rotoscope als iets wat van Billie Eilish zou kunnen zijn, maar schakelt deze openingstrack binnen tien seconden over op Garbage-achtige rock. Echter dan voorzien van een groovende ritmesectie en scheurende gitaren. Bovendien is de kleur waarin de groep zich uit verandert van eeuwig blauw naar tijdelijk oranje.

Toch blijft Spiritbox wel herkenbaar. Met name vanwege het kenmerkende stemgeluid van LaPlante. De 33-jarige zangeres wisselt overtuigend tussen cleane en extreme zang in het titelnummer, laat je wegdromen met haar dromerige zang in het atmosferische Sew Me Up. In Rotoscope laat ze met haar Shirley Manson-achtige voordracht een nieuwe kant van zich horen.

Daarnaast maakt de groep nog altijd atmosferische moderne metal, waarbij dit keer de vette productie van de grooves in positieve zin opvalt. Het baswerk staat prominent in de mix, waardoor de Korn-vibe van Sew Me Up goed tot zijn recht komt en de vetste breakdown van Spiritbox ooit, waarmee deze ep eindigt, veel impact heeft.

De nieuwe ep is een prettige verrassing. Spiritbox vernieuwt, maar blijft herkenbaar. Toch is het niet alles goud wat er blinkt. Alle drie tracks halen namelijk niet het niveau van single als Holy Roller, Constance en Circle With Me. Ze luisteren lekker weg, maar blazen je niet omver. Toch is het fijn om wat nieuws te horen van de populaire groep die ondanks het succes niet stil blijft staan in zijn ontwikkeling.

1. Rotoscope
2. Sew Me Up
3. Hysteria