• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Spartan - Of Kings And Gods
Label: Pest Records

-

Het Nederlandse Spartan presenteert met Of Kings And Gods zijn tweede langspeler. Het album is in 2019 opgenomen, maar moest helaas wachten op een uitgave vanwege de coronapandemie. Dat wachten wordt beloond, want de opvolger van The Fall Of Olympus uit 2015 is een zeer aangename plaat geworden. Het kwintet combineert heavy, power en death metal in een melodieuze mix die snel grijpt. Tekstueel putten de heren uit themas uit de Griekse historie en mythen.

Hoewel de band spaarzaam is met uitgaven - Of Kings And Gods is de tweede schijf sinds de oprichting in 2007 - is de band met regelmaat op de Nederlandse podia te vinden. Zij treden dan vaak samen met bands uit het hardere segment, zoals Rotting Christ en Septic Flesh op. Het geluid van Spartan is inderdaad aan de ruige kant, wat ook wordt benadrukt door de grommende vocalen. Toch past de noemer melodieuze metal beter bij de tien nieuwe nummers. De groep combineert heerlijk beukwerk met fijn vloeiende gitaarlijnen (Supremacy) en weet daarnaast een spannend verhaal te vertellen (Prometheus). Het klinkt als een fijne potpourri van bijvoorbeeld Iced Earth en Amon Amarth.

De kwaliteit van de nummers is vrij constant, evenals het strakke musiceren. Ondanks dat er uit diverse vaten wordt geput, grijpt de muziek snel. Enige variatie in de zanglijnen (soms wat droger en ieler, dan weer duister en diep) houdt de muziek interessant, bovendien krijgen de mannen hulp van zangeres Marcela Bovio. Zij vertolkt de rol van sirene tijdens A Siren Song (Odysseus Part 2).

Of Kings And Gods stelt niet teleur. De prettige mengelmoes van stijlen is een mooie brug voor liefhebbers van melodieuze metal naar het hardere beukwerk en omgekeerd. Het is een knappe prestatie om de overgangen tussen stijlen zo ogenschijnlijk moeiteloos te laten klinken.

1. The Fires Of Helios (Intro)
2. Prometheus
3. Birth Of A God (Alexander Part 1)
4. A Siren Song (Odysseus Part 2)
5. The Trial
6. Son Of Kronos (Interlude)
7. King Of The Pantheon
8. Supremacy
9. Tomb Of The Great (Alexander Part 2)
10. Kingdom Of The Dead (Odysseus Part 1)

Toegevoegd: 8 juni 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.