• Jaska Raatikainen (Children Of Bodom) - 45
  • Martin Eric Ain (Celtic Frost)† - 57
  • Sal Abruscato (Life Of Agony) - 54

• René Berg (Hanoi Rocks) - 2003

Hangman's Chair - A Loner

-

Het heeft even geduurd, maar na zestien jaar en vijf albums heeft het Franse Hangman’s Chair eindelijk een platencontract bij een groot label te pakken. De zesde langspeler A Loner is via Nuclear Blast Records uitgebracht. Hopelijk levert dit het vijftal wat meer exposure op, want dit verdient de band inmiddels wel. Na een reeks van prima albums (Hope /// Dope /// Rope (2012), This Is Not Supposed To Be Positive (2015) en Banlieu Triste (2018), weet Hangman’s Chair de opwaartse spiraal met A Loner door te zetten.

Wie bekend is met het voorgaande werk, weet dat Hangman’s Chair geen opbeurende muziek maakt. Sterker nog, het kan maar zo zijn dat de songs je nog dieper in je winterdepressie duwen. Zo klinkt de cleane zang van Cédric Toufouti vooral depressief, wanhopig, maar soms ook melancholisch. De sombere sfeer wordt nog eens aangedikt door het laaggestemde gitaarwerk en het heerlijk onheilspellende, diep rammelende basgeluid. De twee gitaristen laten afwisselend doomachtige riffs en psychedelische, duistere geluiden horen. Hierdoor doet de muziek van Hangman’s Chair denken aan Type O Negative en Alice In Chains.

Het is dan geen feestje, maar o, wat is het heerlijk om te verdrinken in de songs van A Loner. Vanaf het begin sleuren deze Fransen je mee in hun uiterst verzorgde, sfeervolle composities. De bandleden weten inmiddels goed hoe ze de contrasterende elementen in hun muziek moeten integreren. De knallende doomriffs en krachtpatserige ritmes vloeien feilloos samen met shoegaze-achtige passages. Dat we hier te maken hebben met goed op elkaar ingespeelde muzikanten is dan ook goed te merken.

Met name in de juiste setting is het genieten geblazen van A Loner. Dit album moet je eigenlijk beluisteren op je koptelefoon, terwijl je op een regenachtige avond in het donker een wandeling maakt door de stad. Hangman’s Chair heeft wederom flinke stappen gezet. Laten we hopen dat de groep ook gauw de erkenning krijgt die deze verdient.

1. An Ode To Breakdown
2. Cold & Distant
3. Who Wants To Die Old