Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Dystopia - Geen Weg Uit
Jaar van release: 2020
Label: Eigen beheer
Dystopia - Geen Weg Uit
Dystopia is een verborgen parel in de Nederlandse underground. Het vorige album Chaos Philosophorum (2017) zette de formatie al op de kaart als band om in de gaten te houden. Drie jaar later brengen de heren uit Den Helder een nieuw album uit. In het Nederlands deze keer. Geen Weg Uit heet de nieuwe langspeler en deze is nog ambitieuzer dan de vorige. De heren maken black metal met een psychedelische tint die zich kan meten met de top van de vaderlandse scene. De band weet onder andere door de toevoeging van koperblazers (een trombone en een trompet) een uniek geluid te creëren.

De blaaspartijen zijn een prominent onderdeel van de muziek. Blazer en gitarist Thomas Cochrane weet met zijn blaasspel continu een andere sfeer neer te zetten. In Razernij is het voornamelijk episch en dient het als ondersteuning van de agressieve muziek. In Van De Meute Vervreemd klinkt het juist melancholisch en psychedelisch om de atmosferische passages te ondersteunen. Ook opvallend is de afwisseling tussen cleane vocalen en de grunts die we kennen van het vorige album. In de vaak langgerekte, zuivere zang klinkt veel emotie door; onder andere wanhoop en existentieel leed zijn hoorbaar. Vooral wanneer de melodieuze zang contrasteert met het gebruikelijke blackmetalgekrijs, zoals in Razernij, Deel IV, komen ze goed uit de verf.

Het album bestaat eigenlijk uit drie nummers. Het vierdelige Razernij, het driedelige Van De Meute Vervreemd en afsluiter De Dwaas Komt Voor De Redder. Hierin bespreekt de band onderwerpen als vrije wil en het verlies van het individu. Zoals de titel misschien al verklapt, voert agressie de boventoon in Razernij. Er zitten wel atmosferische passages in, zoals aan het einde van Razernij, Deel III en de psychedelische gitaarpartijen in Razernij, Deel IV. Van De Meute Vervreemd werkt precies andersom. Sfeer en emotie zijn hier belangijker, maar er zijn genoeg blastbeats en grunts om een traditionelere blackmetalfan te kunnen bekoren. De Dwaas Komt Voor De Redder is een instrumentaal blackgazenummer dat perfect werkt als afsluiter. Het rustige begin bouwt langzaam op naar een explosief middenstuk waarin sfeervolle gitaarpartijen op de voorgrond staan, om uiteindelijk met rustig pianospel te eindigen.

Geen Weg Uit is het product van een band die duidelijk vertrouwen heeft in de zelf ontwikkelde stijl. Gelukkig is dat volkomen terecht. In nog geen veertig minuten weten de Hollanders een sfeer neer te zetten die je niet meer loslaat. De relatief korte speelduur is eigenlijk een pluspunt. Er zijn geen passages die te lang duren of momenten die repetitief klinken. Wanneer het album voorbij is, wil je hem meteen opnieuw opzetten. Elke luisterbeurt hoor je weer nieuwe dingen. De muzikanten zijn allemaal in topvorm en vullen elkaar uitstekend aan. Kortom, er is weinig negatiefs te zeggen over dit album. Dystopia’s status als een van de betere bands in de Nederlandse scene is definitief gevestigd.

Tracklist:
1. Razernij, Deel I
2. Razernij, Deel II
3. Razernij, Deel III
4. Razernij, Deel IV
5. Van De Meute Vervreemd, Deel I
6. Van De Meute Vervreemd, Deel II
7. Van De Meute Vervreemd, Deel III
8. De Dwaas Komt Voor De Redder

Score: 90 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 27 oktober 2020

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.