Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 17-10-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ahrue Luster (Machine Head) - 57
  • Bill Black (Elvis Presley)† - 99
  • Edin "Vihor" Cehovic (KRV) - 46
  • Geyner Valencia (Crimson Death) - 49
  • Günter Werno (Vanden Plas) - 60
  • Hank Williams† - 102
  • Keith Flint (The Prodigy)† - 56
  • Marcin Urbas (Sceptic) - 49
  • Rafał T. Piotrowski (Decapitated) - 40
  • Steve Karrer (Messiah) - 56
  • Tony "Abaddon" Bray (Venom) - 65
  • Ty Tabor (King's X) - 64
Review

Avatarium - The Fire I Long For
Jaar van release: 2019
Label: Nuclear Blast Records

Avatarium - The Fire I Long For

Hoewel Leif Edling in 2016 afscheid nam van Avatarium en zich ging richten op Candlemass, is zijn invloed op Hurricanes And Halos (2017) van Avatarium aanzienlijk. Hij schreef zes van de acht tracks en zelfs op het kersverse The Fire I Long For heeft hij aan drie meegeschreven. Hij werkt samen met gitarist/producer Marcus Jidell, die dit keer de grootste vinger in de pap heeft.

Op voorganger Hurricanes And Halos experimenteert de Zweedse formatie er met wisselend resultaat op los. De doom van voor die tijd maakt op die plaat voor een groot deel plaats voor jarenzeventigrock. Op het nieuwe album zijn die twee stijlen geïntegreerd in de totaalsound, die dit keer gestroomlijnder is, maar niet minder divers. Zo is Lay Me Down een relaxte, maar donkere countrytrack, komt in Porcelain Skull de geest van Black Sabbath tevoorschijn, maar bevat dit nummer ook een versnelling naar jarenzestigvibes. In Voices en Rubicon komen de namen van Dio en Rainbow in gedachten op. En dan is er nog het Floydiaanse, bluesy soleerwerk in Voices.

Opvallend is het dikke, fuzzy geluid van de bas en de gitaar. Het zorgt voor een rauwere sound. Toch is er wel het een en ander gecomprimeerd, zoals de drumpartijen van Andreas ‘Habo’ Johansson (The Doomsday Kingdom). De productie is modern en de totaalsound helder, zodat je alle partijen goed kunt horen. De vocalen van Jennie-Ann Smith zijn uiteraard goed uitgelicht. Zowel haar ingetogen, zachte en breekbare voordracht (Stars They Move) als krachtige zang (Voices) vergroten het luisterplezier.

Meest memorabel zijn Rubicon (dat qua vibe enigszins iets heeft van een zwaardere versie van Edwyn Collins’ A Girl Like You), het loungy Lay Me Down, het zwierige titelnummer, Voices en Great Beyond, waarin de instrumentatie sfeervol is en het refrein fantastisch. Porcelain Skull bevat goede ideeën, maar de overgangen versterken elkaar helaas niet. In Epitaph Of Heroes sluiten de secties wel goed op elkaar aan, alleen is het jammer dat er net als in Rubicon en The Fire I Long For een fade-out aan het einde plaatsvindt. Het rock 'n rollende Shake That Demon gooit het tempo omhoog, maar het gemiddelde tempo ligt beslist lager dan op Hurricanes And Halos.

Hoewel niet elke track een hoogtepunt is, staat er geen enkele zwakke broeder op de tracklist. The Fire I Long For biedt de meest organische songs van Avatarium tot nu toe. Je kunt horen dat er na de experimentele voorganger een betere balans gevonden is, al is het jammer dat er bij meerdere tracks voor een fade-out gekozen is. Afgezien van dat compositorische euvel en de compressie is The Fire I Long For een sterk wapenfeit.

Tracklist:
1. Voices
2. Rubicon
3. Lay Me Down
4. Porcelain Skull
5. Shake That Demon
6. Great Beyond
7. The Fire I Long For
8. Epitaph Of Heroes
9. Stars They Move

Score: 82 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 30 december 2019

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.