• Manni Schmidt (Grave Digger) - 58
  • Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Mechanism - Entering The Invisible Light
Label: Eigen Beheer
Eind vorig jaar stond Riverside ter promotie van Wasteland onder meer in TivoliVredenburg te Utrecht. Supportact aldaar was Mechanism, een progressieve rock/metalband die dit jaar tien jaar actief is en twee albums op zijn naam heeft staan. De Polen hadden in Utrecht wat pech met het geluid, maar wisten toch dermate indruk te maken dat sommige bezoekers met de twee cds huiswaarts vertrokken.

Het tweede album Entering The Invisible Light komt wat laat op gang. Het jarenzeventigtokkelintro I (inclusief sfeervolle bijdrage op didgeridoo) mag er weliswaar beslist zijn, maar de overgang naar de eerste reguliere track is groot. De heavy passages in Blindness hadden beter achterwege gelaten kunnen worden. Met name de extreme vocalen zijn niet geslaagd. Ook de ritmegitaren, die te ruig in de mix staan en te bruut klinken, zorgen voor een lagere score. Jammer, want verder is er niet veel mis met de track. III is net als V een overbodig intermezzo, dat dient als intro voor het grungy Mon(k)ey Business, met een experimentele gastbijdrage van jazztoetsenist Sławomir Łosowski (KOMBI). Net als in Blindness komen hierin de rustigere passages veel beter uit de verf dan de stevige secties. De hoekige, wat houterige riffs halen de flow uit deze track.

Met Authority As The Truth gaat het niveau omhoog. De bijdragen van de muzikanten sluiten beter op elkaar aan en de ten opzichte van het debuut verbeterde productie betaalt zich uit. In deze uitgesponnen track van ruim tien minuten combineert het kwartet elementen van A Perfect Circle, Katatonia en Pain Of Salvation. Met name de diepte in de melancholische, bijna psychedelische leadgitaarsound zorgt voor een prettige luisterervaring en wat te denken van de prima gitaarsolo? Zanger Rafał Stefanowski is in deze kolos op zijn sterkst met zijn rustige kopstem vol emotie en gesproken passages la Daniel Gildenlw. Het atmosferische Chemicals is een catchy rocktrack met een lekkere riff, sfeervolle leads en een memorabel refrein. In het tweedelige The Grand Confession komen de invloeden van Riverside en A Perfect Circle aan het oppervlak en doet de stem van Rafał denken aan die van VOLA-zanger Asger Mygind.

Het zijn deze momenten waarop de Polen als een eenheid klinken en ondertussen voor veel memorabele momenten en sfeer zorgen die uitnodigen om de cd nog eens op te zetten. Daarbij zijn vooral Stefanowski en Cywiński de smaakmakers. Het is jammer dat deze release zon lange en hobbelige aanloop nodig heeft voordat de heren zich van hun beste kant laten horen. Daarmee doen ze zichzelf tekort. Vreemd genoeg is het debuutalbum consistenter. Voor de toekomst ligt er dus nog een uitdaging op het gebied van songwriting.

1. I
2. Blindness
3. III
4. Mon(k)ey Business
5. V
6. Authority As The Truth
7. Chemicals
8. VIII
9. The Grand Confusion, Pt 1
10. The Grand Confusion, Pt 2 (Truth As The Authority)
11. Entering The Invisible Light

Toegevoegd: 26 maart 2019

Finntroll in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.