• Mickey Thomas (Starship) - 73
  • Ozzy Osbourne (Black Sabbath) - 74

• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Dethonator - Race Against The Sun: Part One
Label: Pavement Entertainment

Het Britse viertal Dethonator heeft sinds de oprichting in 2002 een ep en twee albums uitgebracht. Eerst in eigen beheer, maar het debuut Return To Damnation verscheen in 2017 opnieuw bij een klein Duits label. Twee jaar later is er Race Against The Sun: Part One, dat naar eigen zeggen het meest gevarieerde, kleurrijke en beste is dat de groep tot op heden heeft geproduceerd. Qua productie is er in ieder geval flinke vooruitgang geboekt. Wat betreft songwriting is de formatie een melodieuzere richting ingeslagen.

Het begint alleraardigst met When Lucifer Fell. Het nummer bevat een kleine, instrumentale introductie en vervolgt met melodieus gitaarwerk en dito zang. Dit meeslepende spel wordt onderbroken door hoekige breaks die opbouwen naar het refrein en diverse solo's. Het nummer kabbelt maar voort zonder een echt hoogtepunt. Het vragende, melancholieke en melodieuze couplet van eerder eist een vervolg, maar krijgt dat niet. Ruim zes minuten kabbelt het voort met allerlei weinig spectaculaire, instrumentale opsmuk.

Het is de teneur van de gehele plaat: de pakkende refreinen en coupletten vinden geen navolging en de niet al te complexe nummers duren veelal te lang. Daarnaast ontbreekt het zanger/gitarist Tris Lineker aan een onderscheidend en karakteristiek stemgeluid, hoewel er op de tweede helft van de plaat meer variatie in de zang zit (bijvoorbeeld tijdens The Hangman). De invloeden van onder meer Iron Maiden, Pantera en Iced Earth zijn duidelijk, maar zo spetteren als de grote voorbeelden wil het bij Dethonator niet.

Race Against The Sun: Part One blijft op de vlakte en klinkt als generieke heavy metal. Goede ideeën zoals het couplet, refrein en de Iced Earth-achtige gitaarsolo in Pyroclastic, bieden echter wel aanknopingspunten voor deel twee van deze schijf. Het is bovendien een van de nummers waarin de afwisseling van cleane zang en grunts buitengewoon goed werkt. Er zijn dus wel lichtpunten te vinden, maar als geheel onderscheidt dit album zich te weinig van soortgelijke producties om een blijvende indruk te maken.

1. When Lucifer Fell
2. Nightmare City
3. Burial Ground