• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

The Great Deceiver - Terra Incognito
Jaar van release: 2004
Label: Peaceville Records
The Great Deceiver - Terra Incognito
Een band met Tomas Lindberg van At the Gates (R.I.P.) in de gelederen, dat is zeker een manier om mijn aandacht te trekken. Niet bekend zijnde met het behoorlijk ontvangen debuutalbum A Venom Well Designed uit 2002, verwachtte ik dan ook in eerste instantie een soortgelijke band en maakte ik me al op voor een uurtje lekker Zweeds hakwerk. Na een eerste luisterbeurt bleef ik dan ook enigszins gedesoriënteerd achter, aangezien The Great Deceiver meer weg heeft van een moderne kruisbestuiving tussen death metal, hardcore en nu-metal dan van een band als At the Gates. Aangezien zowel hardcore als nu-metal nu niet bepaald mijn favoriete genres zijn, was mijn eerste indruk dan ook niet al te positief, maar bij nader inzien blijken de nummers zó sterk opgebouwd te zijn en catchy over te komen, dat ik dit album stiekem toch best goed begin te vinden.

Opener Today komt meteen erg lekker uit de speakers knallen en combineert felle en massieve gitaarriffs met lichte electronica-invloeden en agressieve grunts. Hoewel ik Lindbergs werk bij At the Gates beter vind, weet hij zich ook hier bijzonder goed staande te houden tussen al het instrumentale geweld van The Great Deceiver. Bij We - The Dead komen de hardcore-invloeden van de band duidelijker naar voren, zonder dat de moderne sound daardoor verloren gaat. Voor het nummer Lake of Sulphur hebben de heren een videoclip opgenomen. Een goede keuze, want dit nummer is door de vreemde, afwisselende vocalen (variërend van Marilyn Manson-achtige stemmetjes tot brute hardcore-zang), de lichte electronica-invloeden en de gelikte structuren zeker een van de betere nummers op Terra Incognito.

Liefhebbers van de zang van Lindberg moeten dit album uiteraard eens beluisteren, vooral degenen die ook nog wel een flinke dosis hardcore kunnen verdragen. Het album is opgenomen en gemixt door Daniel Bergstrand, die eveneens werk verrichte voor Meshuggah, Strapping Young Lad en In Flames. Dat geeft wellicht meteen enigszins aan hoe deze band klinkt: het moderne van Meshuggah, de agressie van Strapping Young Lad en het death metal-aspect van In Flames. Pure Zweedse death metal-liefhebbers zullen wellicht even moeten wennen aan het moderne karakter van de band, maar in ieder geval biedt The Great Deceiver genoeg kwaliteit om het album op zijn minst een kans te geven.

1. Today
2. We - The Dead
3. Lake of Sulphur