• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

The Stone - Teatar Apsurda
Label: Mizantropeon Records
The Stone - Teatar Apsurda
Het Servische The Stone heeft zijn sporen in de ondergrondse blackmetalscene wel verdiend. De band is ondertussen toe aan zijn achtste album en is geregeld live te bewonderen. De brute, maar toch redelijk toegankelijke black metal is niet echt onderhevig aan experimentatie. Ook op dit album zal je niet al te veel verassingen horen, maar dat betekent zeker niet dat dit een slechte plaat is. Integendeel zelfs.

Opener Gavranovo begint met een typische blackmetalriff en bouwt op naar een steeds agressiever geheel. De stem van zanger Nefas klinkt lekker boos, maar je hoort er ook een tikkeltje wanhoop in. Hij wordt ondersteund door de zuivere achtergrondstem van gitarist Kozeljnik. Ook in andere nummers, zoals Moj Grob, komt deze achtergrondstem duidelijk terug. Soms zuiver en soms net zo hard gruntend als Nefas, voegt hij telkens een nieuwe dimensie toe aan de muziek. Het album gaat verder met redelijk standaard, doch goede black metal. Hier en daar komt er een koor langs, zoals in Mrtvog Negativ en Harmonija U Haosu. In Ja, Car I Bog komt er een grootste back and forth tussen Nefas en een (in productie gemaakte) mensenmassa voor, wat het nummer een eigen karakter geeft.

Zoals eerder genoemd is de black metal op Teatar Apsurda niet per se vernieuwend. De riffs klinken zoals ze horen te klinken, de drumpartijen raggen er goed op los en de stem gaat door merg en been. The Stone weet de muziek echter continu boeiend te houden en het album klinkt nooit cliché. Wat hierbij een grote rol speelt, is de goede, moderne productie. Het album klinkt gebalanceerd. De gitaar- en drumpartijen liggen op het zelfde niveau en iets daaronder hoor je de smerige baspartijen van Vrag. De stem van Nefas klinkt duidelijk en overweldigend. Doordat de achtergrondstem ook wat harder staat, komen de vocalen nog harder binnen.

Teatar Apsurda heeft eigenlijk alles in huis om een fan van agressieve, snelle black metal tevreden te kunnen stellen. Alle benodigdheden voor een moderne blackmetalplaat komen op een goede manier samen en het Servisch geeft dit alles een mooi mystiek randje. Dit is een aanrader voor zowel fans van The Stone, als mensen die deze band nog moeten ontdekken.

1. Gavranovo
2. Mrtvog Negativ
3. Moj Grob