• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

The Stone - Kruna Praha
Label: Mizantropeon Records
The Stone - Kruna Praha
Vorig jaar heeft The Stone mijn jaarlijstje bereikt met Teatar Absurda. De dynamiek en agressie van dat album bliezen me omver. Een jaar later is er al weer nieuwe muziek om je tanden in te zetten. Een nieuwe ep welteverstaan: Kruna Praha. Dat is Servisch voor ‘Kroon van Poeder’ vertelt Google Translate me. Naar de albumcover kijkend, lijkt dit me wel passend. Op de ep staan drie nieuwe nummers en twee eerder uitgebrachte nummers, samen goed voor een half uur aan heerlijke black metal.

Smrt Za Kralja had zo op Teatar Absurda kunnen staan. De gitaar- en drumpartijen doen onmiddellijk aan dit album denken. Het nummer is erg gelaagd geproduceerd, wat de muziek een dreigende sfeer geeft. Voor Kruna Praha geldt eigenlijk hetzelfde. De riffs zijn echter iets minder melodisch en af en toe hoor je er invloeden uit traditionele Oost-Europese muziek in terug. De stem van Glad is op de gehele ep een erg belangrijk onderdeel van de muziek. Zijn diepe grunts zijn overtuigend en er is voornamelijk woede in terug te horen. Ook A Phosphorous Specter is van de overtuigende kwaliteit die onderhand van The Stone te verwachten is.

Antiutopija en The Golden Cadaver zijn beide al eens eerder uitgebracht en nemen samen net iets meer dan de helft van de tijdsduur in beslag. Antiutopija is afkomstig van de split Nectrotic God met Isvind. Het nummer heeft een iets andere sfeer dan de drie voorgaande. De gitaren gieren meer en hebben solo’s die een beetje aan thrash metal doen denken. The Golden Cadaver komt van de split Waiting For The Darkest Day met Frostmoon Eclipse, Somrak en Horned Almighty. Het nummer van bijna tien minuten is meer groovy dan de andere nummers. Hier en daar is de invloed van death metal duidelijk te merken, vooral in de gitaar- en drumpartijen. Ook is er richting het einde plaats voor een melancholische gitaarsolo.

Kruna Praha is een samenraapsel van nieuwe en wat oudere nummers. Problematisch is dit gelukkig niet. De nummers lopen goed in elkaar over en de muziek verandert geleidelijk. Ondanks de hoge kwaliteit is de speeltijd helaas beperkt. Eigenlijk staat er maar een kwartier aan nieuwe muziek op deze ep. Maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, aangezien het toch een kwartier nieuwe The Stone is. Fans van de band die de plaat nog niet hebben opgezet, kan ik alleen maar aanraden dat te doen. Hoewel het niet veel is, is het toch een half uurtje black metal van de bovenste plank.

1. Smrt Za Kralja
2. Kruna Praha
3. A Phosphorous Specter