• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Drudkh - Їм Ц асто Сниться Капіж (They Often See Dreams About The Spring)
Label: Season Of Mist
Drudkh - Їм  Ц асто Сниться Капіж (They Often See Dreams About The Spring)
Als er één band is die zijn trouwe schare fans nooit teleurstelt, dan is het Drudkh wel. Deze Oekraïners treden helaas niet op, maar hebben al wel elf albums op hun naam staan en dan hebben we het nog niet eens over de splits, compilaties en ep's waar de luisteraar de vingers bij af kan likken. Tekstueel zijn de heren nooit afgeweken van de inspiratie die zij putten uit de historie en de dichters (zoals Taras Shevchenko, Oleksandr Oles, Oleh Olzhych, Maik Yohansen) die hun land heeft voortgebracht.

Dit album gaat heerlijk van start met Накрита Неба бурим Дахом, dat al eventjes geleden als single verscheen op Spotify en YouTube. Dit nummer tikt bijna de tien minuten aan, maar lijkt toch razendsnel voorbij te vliegen. Deze band weet wederom de kladden van de luisteraar te vinden en pakt uit met dromerige gitaarakkoorden en hypnotiserende melodieën. De dramatiek van deze track wordt versterkt door de brute vocalen van Thurios.

Dit recept word gelukkig tijdens У Дахів Iржавім Колоссю herhaald. Ook dit nummer is lekker uitgesponnen, maar start wat rustiger. Er gebeurt van alles, maar de overgangen zijn zo subtiel dat de hypnose in stand blijft. Вечірній Смерк Oкутує Кімнати is een wat zwaardere track met lekker pompeuze riffs die de razende blackmetalpartijen ondersteunen en van een extra dimensie voorzien. De combinatie van de 'metalriffs' en de traditionele blackmetal-elementen definiëren het karakteristieke geluid van Drudkh en werken ook op deze schijf bijzonder goed.

Deze langspeler staat boordevol met melodieën die direct kippenvel bezorgen. Het is zonde om deze schijf even vluchtig aan je voorbij te laten gaan, want riffs zoals in de opening van За Зорею, Що Cтрілою Cяє zijn van de bovenste plank. Het siert de heren dan ook dat de vocalen maar spaarzaam worden ingezet. De instrumentatie doet je namelijk al in oude tijden in Oost Europa wanen.

Wat me opvalt, is dat Drudkh de laatste jaren steeds progressiever is gaan klinken, zonder dat de band onder de uitgemolken noemer 'post-blackmetal' valt. Deze schijf wordt wederom gesierd met een kraakheldere productie die ervoor zorgt dat alle elementen de ruimte krijgen die ze verdienen. Zo blijven de keyboardpartijen netjes op de achtergrond en ze dienen enkel om de atmosfeer een beetje kracht bij te zetten. Wel had ik wat meer lage tonen van de basgitarist willen horen. Desalniettemin zijn deze Slavische helden er wederom in geslaagd om een parel van formaat te creëren met hun eigenzinnige en herkenbare sound. Niet aarzelen en aanschaffen deze plaat!

1. Накрита Неба Бурим Дахом.
2. У Дахів Iржавім Колоссю.
3. Вечірній Cмерк Oкутує Кімнати.