• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Lione Conti - Lione Conti
Label: Frontiers Music
Lione Conti - Lione Conti
Het lijstje van bands met de Italiaanse zanger Fabio Lione in de gelederen is behoorlijk lang. Hij maakte faam met Rhapsody, de band die later werd omgedoopt tot Rhapsody Of Fire. Daarnaast heeft hij altijd Vision Divine erbij gedaan en de laatste jaren is Lione ook de vaste zanger van het Brazilaanse Angra. Eind 2016 verscheen het debuut van zijn nieuwe band Eternal Idol. En dan hebben we nog Labyrinth, zijn allereerste band die na het eerste album No Limits in 1996 zonder hem verder is gegaan. Als laatste is er Kamelot, toen de band even zonder zanger zat en Lione voor een aantal tournees is ingevallen.

Lione is dus een echte veteraan in het wereldje van de power metal. Veel minder bekend is Alessandro Conti. Deze Italiaan heeft ook een loepzuivere strot en wist daarmee de aandacht te trekken van Luca Turilli. Conti zingt op de albums van Luca Turilli’s Rhapsody en heeft een eigen band genaamd Trick Or Treat. Qua bekendheid is Conti dus geen zwaargewicht, maar toch is hij de uitverkorene om de strijd aan te gaan met Lione in het nieuwe project van Frontiers Records. Ze zijn in het dagelijkse leven goede vrienden en hadden altijd al de wens om samen eens iets te doen. Het album heeft de naam Lione Conti gekregen.

De twee Italianen delen in de meeste nummers de zanglijnen, maar krijgen ook de ruimte om op een aantal nummers in hun eentje te shinen. Conti doet dat in Misbeliever en Lione neemt Destruction Show voor zijn rekening. Beiden zijn steengoede zangers en dat bewijzen ze op het hele album. Hun stemmen liggen in het verlengde van elkaar, maar Conti moet in Lione wel zijn meerdere erkennen. Daar waar Lione een unieke zangstem heeft, lijkt die van Conti te veel op die van Michael Kiske. Het probleem bij Lione is echter dat zijn stem totaal geen verassingen meer kent, omdat hij er al zoveel bands op nahoudt.

Muzikaal verdient Lione Conti niet bepaald de originaliteitsprijs. Het project is in elkaar geknutseld door gitarist Simone Mularoni (DGM) en hij heeft het veilig gehouden door power metal volgens het boekje te maken. Alleen het laatste nummer Crosswinds valt echt op vanwege de spannende opbouw en toffe gitaarriffs. Alle andere songs zijn degelijk, hebben een heldere productie en bevatten veel melodie.

Een project van Frontiers Records is kwalitatief altijd dik in orde en dat is bij Lione Conti niet anders. Muzikaal had er zeker meer ingezeten, maar de focus ligt duidelijk op de zangkwaliteiten van Lione en Conti. Voor Rhapsody-fans is het natuurlijk erg cool dat het tweetal op een album te horen is. Ondanks dat de muziek van Rhapsody vele malen spannender is, is Lione Conti voor hen een prima album.

1. Ascension
2. Outcome
3. You’re Falling