• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Primal Creation - Demockracy
Label: Eigen beheer
Primal Creation - Demockracy
In deze huidige tijd waarin bands als paddestoelen uit de grond schieten is het soms lastig om het kaf van het koren te scheiden. Aan de ene kant heb je bands die vooral druk bezig zijn met het voeren van wanhopige Facebook-campagnes voor likes, het vergaren van kleine optredens en het proberen te verbeteren van een act die hen uiteindelijk succes zou moeten opleveren. Aan de andere kant zijn er ook bands die meteen de eerste keer een schot in de roos vuren met een kwalitatief debuutalbum dat er geen twijfel over laat bestaan dat alles wel goed zit. Primal Creation is zo'n laatste band.

Demockracy bevat een negental moderne thrashmetalsongs waarin de band laat zien de kunst van het schrijven en musiceren goed onder de knie te hebben. Dit alles ontaardt in een flink gevarieerde sound waarbij kracht wordt afgewisseld met sterke melodielijnen en dito teksten. De screams en grunts van zanger Koen Mattheeuws geven de nummers een flinke Gothenburg-sound, terwijl de hakkende aan Megadeth en Testament-herinnerende gitaarriffs de oldschoolliefhebbers met het grootste gemak moeten kunnen overtuigen. Tel hier nog een portie groove bij op (Vote Clown – Await The Trap) en de aanwezigheid van een gitarist die wonderschone gitaarmelodieën boven het geweld uittovert (Memories...) en je krijgt een idee wat voor geluid je te wachten staat.

Primal Creation zingt over politiek op een wijze die Dave Mustaine in zijn meer progressieve tijd absoluut had goedgekeurd. De aanklacht tegen Trump's politieke opmars en huidige loopbaan zorgt er in ieder geval voor dat de nummers een portie extra venijn krijgen. Sterker nog, het Trump-segment op Vote Clown – A Lost Cause dat meteen wordt afgewisseld met Michael Caine's uit The Dark Knight-afkomstige soundbite ”Some men just want to watch the world burn” geeft een flinke middelvinger naar alternatieve feiten die beweren dat Trump een geschikt leider die het beste met de wereld voor heeft is.

Naast de aan Iced Earth's Night Of The Stormrider gitaarsolo op Retain The Fight is het absolute muzikale hoogtepunt te vinden in de vorm van afsluiter ...Of Diminishing Returns. Deze track gaat vlot van start met gastvocalen van Gerd Hanssens (The Difference) om wonderbaarlijk af te sluiten met een slepende solopassage die het beste van de Paradise Lost-sound ten tijde van Icon en Draconian Times naar bovenhaalt en een waar kippevelmoment tot gevolg heeft. Demockracy is een waar schot in de roos en heeft met zijn professionele productie alles wat een debuutalbum zou moeten hebben. Klasse!

1. The Mockracy
2. Vote Clown – Await The Trap
3. Cast The First Stone