Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

23-10-2020

Interview: Control Human Delete
Door Patrick T.
Geplaatst in juni 2003

Onlangs viel de mini-cd Error Spectre van het Nederlandse Control Human Delete bij me op de mat. Met zo'n goeie mini-cd moest ik de band natuurlijk wat vragen voorleggen...

Allereerst gefeliciteerd met de uitstekende mcd "Error Spectre", die ik beloond heb met een welverdiende 85/100. Hoe is er tot nu toe op de demo gereageerd?

We hebben boven verwachting veel goede reacties gekregen op ons debuut, de recensies die we tot nu toe hebben gekregen, waren enkel positief en de mensen die onze cd gekocht hebben zijn ook zeer tevreden. Ook op optredens is erg goed gereageerd, zelfs mensen die niet van metal houden konden het waarderen. Je blijft echter altijd reacties houden van puristen die metal liever houden zoals het vroeger was, maar daar hebben wij geen boodschap aan.

Op de compilatie "Enske Metaal", tot stand gebracht door de Enschedese Headbangers Organisatie, waren jullie vertegenwoordigd door het nummer "Discipline March Towards Destruction". Zonder meer het beste van de twaalf nummers. Op welke manier heeft participatie aan die compilatie jullie geholpen?

We hebben er zeker een aantal optredens aan over gehouden. Natuurlijk zorgt zo'n bijdrage op een compilatie-cd ook voor veel naamsbekendheid, die cd verkoopt ook veel beter dan de onze en dat is niet vreemd want er staat (zoals je al aangaf) meer "standaard" metal op. Op deze manier bereiken we wel mensen die anders nooit naar ons zouden gaan luisteren dus dat is weer positief te noemen.

Op welke manier zijn jullie betrokken bij de EHBO? Heeft het ook een stamkroeg of iets dergelijks?

Ja, de stamkroeg is cafe de Rocks in Enschede, waar elke woensdag door de EHBO een metalavond wordt gehouden, met af en toe live optredens. Drie leden van CHD wonen in Enschede, dus we zijn vaak daar te vinden.

Jullie sound laat zich niet voor één stijl vangen. Ik hoor zowel moderne Zweedse death als post-black metal, en zelfs een vleugje thrash. En dan hebben we het nog niet eens over de elektro/industrial invloeden gehad… Het is misschien een clichévraag, maar hoe uiteenlopend zijn jullie invloeden? Waar luisteren de leden van Control Human Delete in hun vrije tijd naar?

Error SpectreHet is ons opgevallen dat meer mensen er Zweedse death metal in terug horen, wat bij ons toch enige vraagtekens oplevert. Het is namelijk niet een stijl die we met zijn allen heel erg tof vinden en we hebben het er ook zeker niet bedoelt in verwerkt. Eerlijk gezegd horen we het er ook niet in terug, maar je mag er in horen wat je wil natuurlijk. Onze invloeden lopen erg uiteen, de drummer die verantwoordelijk is voor het drumwerk op de mcd (Thijs) bijvoorbeeld, luistert niet eens naar metal, maar naar zaken als funk, lounge, drum & bass en gitaarpop.

De man die verantwoordelijk is voor ons industriële geluid (Ton) draait vaak de cd's van Alan Parsons Project en War of the Worlds als inspiratie. Er zit in het intro van onze cd ook dingen verwerkt van APP, alleen die zal niemand ooit terughoren. Verder luistert hij veel naar progressieve metal in het straatje van Ayreon en Symphony X en natuurlijk ook de nodige dosis black metal.

Matthijs, onze gitarist is iemand die eigenlijk alle vormen van metal als invloed gebruikt, hij luistert ook echt alles wat los en vast zit, maar zijn favoriete bands zijn Type O Negative en Naglfar. Verder heeft hij een grote collectie acid in huis en ook veel jungle en drum & bass muziek. Oude rock uit de jaren 70 en 80 zijn ook favorieten van hem.

Onze andere gitarist Chris is heeft veel experimentele en trash metal in de kast staan en daarnaast ook progressieve metal en ook cd's die de rock, triphop kant op gaan. Maar op gitaarmuziek gebied gaat zijn voorkeur uit naar post-black metal, zoals Thorns en Satyricon.

Daniel onze bassist is een geval apart, hij is steeds op zoek naar muziek dat niet aan regels is gebonden. Momenteel luistert hij alles van Mike Oldfield en ook de cd's van Calexico verslint hij. Dit alles alleen wanneer hij zelf niet aan het componeren is, want hij is constant bezig met het maken van muziek… een machine.

Onze zanger (Rien) tenslotte luistert graag naar sfeer-muziek zoals, triphop / rock, jazz, ambient en zelfs gitaarpop. Experimentele metal in het straatje van Dødheimsgard, Arcturus, Thorns en Satyricon en natuurlijk de nodige portie old school black metal! Ook de betere death metal bands zoals Nile en Immolation gaan er goed in.

"Seeking For the End of Life" en in mindere mate "Discipline March Towards Destruction" doen me aan zowel Thorns als Satyricon ten tijde van "Rebel Extravaganza" denken. Van de Satyr-achtige vocalen tot de kille, mechanische riffs… Begrijp je waarom ik deze vergelijking maak? Jullie muziek heeft wel wat van de kille Moonfog-sound, en Noorse post-black metal bands in het algemeen.

Ja dat klopt, onze invloeden zijn daar dan ook deels van afgeleid. De bands die je aanhaalt geven voor ons gevoel de essentie van de nieuwe stroom black metal bands weer.

Jullie band bestaat uit zes leden. Aangezien het schrijfwerk op naam van de band als geheel staat, ben ik benieuwd wat jullie individueel toevoegen aan de nummers. Ik bedoel hiermee: wie is in het algemeen verantwoordelijk voor welk element van jullie sound?

Ons schrijfproces is nogal lastig om uit te leggen. Eigenlijk verschilt dit namelijk per nummer. Meestal beginnen we met een riff waar onze gitaristen mee komen, daar wordt in de oefenruimte dan weer kritisch naar gekeken en aan gesleuteld. Vanuit een aantal riffs wordt dan een nummer opgebouwd en gaan we vervolgens met zijn allen kijken welke drumpatronen er onder horen, dit is een collectief gebeuren. Tijdens het schrijven worden er samples en toetsen aangeleverd door Daniel of Ton, die vervolgens in het nummer worden gepast. Aan de hand van de muziek en de samples gaat Rien daarna de teksten schrijven, dit is echter wel in wisselwerking met de gesproken samples in een nummer, het moet wel op elkaar aansluiten en zo wil het wel eens voorkomen dat bepaalde passages worden geschrapt. In het geval van onze mcd zat er tijdens het schrijfproces wel een duidelijke lijn in de teksten zodat de geboden samples en de teksten op elkaar aansloten.

Is er geen sprake van onenigheid als je met z'n zessen aan een handvol nummers werkt? Zo ja, hoe lossen jullie dit op?

Tuurlijk, daar ontkom je niet aan als hechte band. We hebben wel allemaal een duidelijke visie over hoe onze muziek moet klinken dus dat is snel opgelost. We zijn net een poldermodel band, we praten over elk stukje muziek en zijn langer bezig met lullen dan produceren.

Opvallend is de verzorgde verschijning van de cd. Qua artwork doet "Error Spectre" niet onder voor de meeste cd's die door een label uitgebracht worden. In het boekje staat vermeld dat Lab Design hier verantwoordelijk voor is. Hoe zijn jullie in contact gekomen met dit bedrijf, en heeft het veel moeten kosten?

Nee, helemaal niets, het enigste wat het heeft gekost was heel veel tijd. Onze toetsenist Ton maakt onder de naam Lab Design namelijk veel artwork en websites en heeft dus ook gewoon het artwork voor "Error Spectre" op zich genomen. We wilden het artwork dezelfde sfeer als de muziek laten uitademen en dat is erg goed gelukt. We zullen altijd het artwork in eigen hand houden want op deze manier houden we het niveau hoog. Bij goede muziek hoort ook goed artwork en dat vergeten sommige bands nog wel eens. Immers, 90% van de metalhoezen is echt heel erg lelijk, daar kan de metalscene nog wat van leren want bij andere muziekstijlen ligt het niveau vele malen hoger.

Hetzelfde geldt voor de productie. "Error Spectre" klinkt wat dat betreft meer als een door een label gefinancierde plaat dan een demo. Jullie hebben de cd opgenomen met Pascal Altena in Ground Zero Studios. Voelde hij een beetje aan welke richting jullie op wilden qua sound?

Met Pascal hebben we heel erg fijn samen gewerkt, hij is wat muziek betreft een erg "open minded" persoon en voelde bij ons meteen aan wat van geluid we zochten. Hij heeft door middel van experimenteren en voorproducties uiteindelijk voor een perfecte eindmix gezorgd en heeft in dat opzicht ons doen verbazen met het dit product. Pascal is een enorm professionele geluidstechnicus die zeker een plaatsje verdient in de CHD top 10 orgasme lijst.

Control Human Delete maakt veel gebruik van samples uit science fiction films. Zo hoorde ik o.a. stukken uit The Matrix en twee verschillende afleveringen van Star Trek: The Next Generation voorbij komen. Hoe komt dat aspect van jullie sound tot stand? Gaan jullie echt zoeken naar geschikte samples, of zijn het meer gelukstreffers?

Als je veel films kijkt komen er zo af en toe geschikte tekstsamples voorbij, het is echter wel zo dat we soms een bepaalde sample nodig hebben met een bepaald thema die je niet zomaar ergens vindt. Daarvoor is internet dan weer een geschikt medium.

Zoals ik in mijn recensie al aangaf, vind ik de langdradige gesproken stukken in een nummer als "The Prospectus Negative" de enige zwakke eigenschap van Control Human Delete. Naarmate ik de cd vaker luisterde had ik zoiets van: "Nu weet ik het wel, hoor." Kun jij je hier iets bij voorstellen? Zijn jullie tevreden over hoe deze gesproken stukken in de muziek vallen? Persoonlijk vind ik de vervormde stem in "The Convulsion of the Truth" beter bij jullie muziek passen…

We kunnen ons voor een gedeelte wel vinden in die kritieken. Het nummer is namelijk zeer experimenteel tot stand gekomen. We kwamen met het idee om de verhaallijn van de teksten hier een grotere rol te laten spelen. Van daaruit is eigenlijk het nummer stap voor stap opgebouwd en misschien zijn we in het wat jij noemt "soms filosofie opdringen" iets te ver door geschoten. Voor het niet vervormen van deze gesproken delen is echter bewust gekozen omdat wij vonden dat dit de sfeer meer ten goede kwam en het ook zo puur mogelijk over te laten komen.

Nu we het toch over dat nummer hebben, wat een gave, gewaagde remix. Wie is MHG, en voorzie je in de toekomst verdere samenwerking met deze artiest?

MHG is een artiest die zich vooral beweegt in het dance circuit. De naam MHG is een afkorting voor zijn echte naam, die we hier niet gaan verklappen. Zijn werkwijze is nogal omstreden omdat hij zich laat leiden door wat de stemmen in zijn hoofd hem vertellen te doen, maar het heeft goed uitgepakt op onze cd vinden we, het geeft de luisteraar een extraatje die normaal niet op een cd staat. Of we in de toekomst weer samen gaan werken is niet waarschijnlijk, maar je moet nooit "nooit" zeggen. Het lijkt ons leuk om een heel album met remixen te hebben, we staan altijd open voor nieuwe experimenten.

Ik kan me goed identificeren met de boodschap die jullie door middel van de teksten de wijde wereld in sturen. De (westerse) mens denk de afgelopen paar eeuwen erg aan groei onderhevig te zijn geweest, aan de hand van technologische innovatie en een toenemende globalisatie. De waarheid is dat de mens voorlopig een kortzichtig hoogtepunt bereikt heeft. Natuur en atmosfeer opofferen voor onessentiële zaken, zich oppermachtig voelen en zonder moreel uitgangspunt experimenteren met klonen, levens reduceren tot nummertjes, enzovoorts. Ik steun jullie strijd tegen de volgevreten, egocentrische schapencultuur. Geloof jij dat genoeg verzet hier tegen een omschakeling kan veroorzaken, of vervullen jullie kritische teksten een minder praktische functie?

Wat jij hier aandraagt: de manier waarop de mensheid op dit moment leeft en dan vooral de technologische innovatie is inderdaad een uitgangspunt van de teksten. Het handelt over het idee hoe de mensheid zich ontwikkelt richting een zogenaamde perfecte wereld.
De drang is zo groot om alles te willen weten, alles te beheersen en zelfs over een eigen schepping gaan te gaan beslissen zodat het uiteindelijk fataal wordt. Maar of het voor een ommekeer zal zorgen? Nou nee! Het is namelijk ook niet zo dat we een duidelijke filosofie willen overdragen. Je kunt het, het beste zien als een soort theorie over het verdere verloop van de mensheid. Samen met de muziek proberen we hiermee en extra dimensie te kweken.

Het is een traditie dat ik iemand die ik interview vraag welke albums hij de afgelopen tijd veel heeft geluisterd.

Matthijs:
Björk - Post
Metallica - St. Anger
Saviour Machine - Legend II
Lumsk

Chris:
Emperor - Prometheus, the Discipline of Fire and Demise
Thorns - Thorns
Evergrey - Recreation Day
Jeff Wayne - War of the Worlds
Saybia - The Seconde You Sleep
The Gathering - Souvenirs

Daniel:
Calexico - Hot Trail
The Berzerker - Disimulate

Rien:
Soilwork - Figure Number Five
Saybia - The Seconde You Sleep
Arcturus - The Sham Mirrors
The Gathering - Souvenirs
Jeff Wayne - War of the Worlds
Massive Attack - 100th Window
Björk - Debut
Dødheimsgard - Satanic Art

Ton:
Light vs. Noise - Speed to Planet Maniac
Queensrÿche - Empire
Alan Parsons Project - I Robot
Jeff Wayne - War of the Worlds
Satyricon - Volcano
Thorns - Thorns vs. Emperor
Saybia - The Second You Sleep
Symphony X - The Odyssey

Nu jullie "Error Spectre" uitgebracht hebben, wat is de volgende stap voor Control Human Delete? Hoe zit het bijvoorbeeld met optredens?

Onze drummer heeft ons onlangs verlaten dus optredens zitten er helaas vooralsnog niet in. Zijn afscheidsconcert is op 6 September op Bleekpop te Doetinchem. In de tussentijd gaan wij gewoon lekker door met muziek schrijven en we hopen dan ook snel weer in de studio te zitten om de volgende cd op te gaan nemen. Deze cd wordt naar alle waarschijnlijkheid een volledig album, met hopelijk een nieuwe drummer, maar misschien komen we tussendoor nog wel met een promo of een split… wie weet.

Heb je nog iets toe te voegen aan dit interview? Ga gerust je gang…

Drummers die interesse hebben, moeten als de gesmeerde bliksem een email sturen naar controlhumandelete@hotmail.com

Bedankt voor je medewerking, en veel succes met de band! Ik verheug me op de full-length!!

[ Terug naar de Interviews ]