Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Interview

Persona
Met Jelena Dobric en Eike Hendrix Nehen
Door Jeffrey
Geplaatst in februari 2022
Eind vorig jaar kwam Animal van Persona uit. De in Tunesië opgerichte moderne metalband is inmiddels in Duitsland gevestigd en heeft meer te bieden dan de gemiddelde band uit het genre. Zangeres Jelena Dobric en bassist Eike Hendrix Nehen, waarmee we kennismaken, geven graag tekst en uitleg over de vernieuwde samenwerking, het belang van een producer, de teksten van het nieuwe album en de moeilijkheden voor een onafhankelijke band om concerten geboekt te krijgen.

Persona

Jelena, in 2017 hadden we ons vorige interview. Dat was in Eindhoven op het festival FemME. Het was jullie eerste optreden in Europa. Wat kun je je daarvan herinneren?

Jelena: Het was erg gaaf. Het was erg tof om veel mensen die we online kenden in het echt te ontmoeten. Het publiek was geweldig. Er was veel interactie. Daarnaast was het prettig dat we de andere bands konden zien spelen, niet alleen op die dag, maar ook op de andere festivaldagen.

Momenteel is het lastig om optredens te spelen vanwege de beperkingen.

Jelena: Als we willen, kunnen we vast andere bands vinden waarmee we samen in wat kleinere zalen kunnen optreden. Dat is al een verbetering ten opzichte van Tunesië, want daar is bijna niets mogelijk, maar die tijd ligt achter ons.

Vorig jaar hebben jullie nog op Hannover Metal Fest en in Bremen gespeeld.

Eike: We hadden wat geluk met de shows. Meerdere festivals werden uitgesteld, zo werd die in Hannover van mei naar oktober verzet. We konden vlak voordat er weer beperkingen van kracht waren lekker spelen zonder afstand van elkaar te houden, zonder mondkapjes et cetera. Het was super om op te treden alsof er geen corona meer was. Het was om veel redenen een geweldige dag, want we speelden daar voor het eerst nummers van ons nieuwe album, dat ook nog eens die dag uitkwam. Het was heel spannend of de show in Bremen door kon gaan. Een paar dagen ervoor werd er over beperkingen gesproken, maar deze werden pas een paar dagen na de show van kracht. We traden er voor het eerst op, maar het was zeer succesvol. Het was mijn hoogtepunt van 2021.

Eike, tijdens het interview in 2017 heb ik gesproken met Jelena en Melik. Destijds was je nog niet bij de band betrokken. Hoe ben je bij Persona terechtgekomen en wat is jouw achtergrond?

Eike: Ik speel bas in Alina Bach (heel rustige, poëtische muziek), Tief Rot (een mix van gothic en neue deutsche härte) en Mr. Rod (een Rod Stewart-coverband), dus dat is heel wat anders dan ik bij Persona laat horen. Ik zat op mijn werk wat op Facebook te scrollen. Ik had namelijk jaren geleden op de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover, waar ik bas speelde, het advies meegekregen om de muziekwereld goed in de gaten te houden en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Misschien valt er werk te vinden. Ik was lid van verschillende Facebook-groepen en halverwege september 2019 zag ik dat Persona op zoek was naar een bassist. Ik had al jaren niet meer in een rock- of metalband gespeeld, maar vond de muziek en het feit dat Persona uit Tunesië kwam wel interessant. Na een paar berichten over en weer hebben we elkaar ontmoet. Ik was van tevoren wat nerveus. Daarom was ik twintig minuten te vroeg op onze afspraak. Dat was wat overdreven, maar er was wel direct een klik.

Jelena: We zochten ook nog naar een drummer, dus we konden nog niet repeteren. We kwamen er gelukkig al snel achter dat we hetzelfde toekomstbeeld voor de band hadden. Toen we Simon Schröder als drummer hadden aangetrokken, hebben we met zijn vieren gerepeteerd, helaas nog zonder gitarist Yosri Ouada, want hij woont in Parijs.

Het materiaal op Animal wijkt nogal af van wat jullie in het verleden hebben gedaan. Hebben jullie toen al nieuw materiaal gespeeld of alleen songs van de eerste twee albums?

Eike: Destijds hebben we Blinded, Invidia en Forgotten gespeeld. Esurience Guilefulness Omnipotence kwam een paar weken later. Het klikte en op 23 november hebben we onze eerste show samen gespeeld. In eerste instantie was het de bedoeling dat we in 2020 veel shows gingen spelen om een fanbase op te bouwen. Die plannen konden in maart de prullenbak in en daarom zijn we ons gaan concentreren op het nieuwe album.

In het verleden schreven Jelena en Melik de songs. Hoe was dat dit keer? Ik hoor zowel herkenbare als heel andere invloeden in de nieuwe muziek.

We hebben dit keer voor het eerst met een producer gewerkt. Zijn naam is Marco Meyer. Hij is goed bevriend met Simon. Marco heeft veel creatieve input geleverd, mede doordat we vanuit Tunesië verhuisd waren, ons ritme en de gewoonten hier ons eigen moesten maken. Yosri en Melik concentreerden zich met name op hun dagelijkse werk. Daardoor was de tijd en energie die ze in het creatieve proces konden steken beperkt. Marco was dus een erg goed hulp. Hij is multi-instrumentalist, speelt gitaar en keyboard, en kan ook nog eens goed zingen. We konden elkaar helaas niet ontmoeten om samen te componeren, maar we hebben online veel met elkaar samengewerkt.

Eike: Sorry dat ik je onderbreek, maar van belang is om te weten dat het in het begin van de pandemie was, toen er nog geen vaccinaties beschikbaar waren en iedereen heel voorzichtig was en zich aan de regels hield. Gelukkig zijn er anno 2021 mobiele telefoons en laptops, dus we hebben veel met elkaar gecommuniceerd. De kern van het songwritersteam is Jelena, Simon en Marco. Destijds mocht je ook maar met zijn drieën bij elkaar komen. Het was erg prettig dat Marco veel disciplines onder de knie heeft, want daardoor was het makkelijker om ideeën met elkaar te delen.

Jelena: Het was erg prettig om met hem te werken. Hij nam mijn zang op en ik kreeg voor het eerst feedback van iemand van buitenaf. Dat heeft me uit mijn comfortzone gehaald. Ik heb dingen gedaan waarvan ik niet wist dat ik die kon. Voorheen werkte ik slechts met een geluidstechnicus die mijn zang opnamen. Ik maakte zelf de beslissingen hoe ik zong en nu was dat heel anders, zeer waardevol. Ik heb altijd al buiten mijn comfortzone willen zingen, maar ik heb het dit keer echt gedaan en mezelf verrast.

Het lijkt me ook heel leuk, want als ik het album beluister hoor ik echt het plezier en de energie, zowel in de zang als in de instrumentatie.

Eike: Zeker en het zijn ook nog eens erg gave nummers om live te spelen.

Jelena: Erg leuk inderdaad en ook zeer uitdagend. Tijdens de opnamen moet alles perfect klinken, dus je stopt steeds als je van techniek wisselt, maar live moet je heel vaak van techniek en karakter wisselen. We hebben in Bremen en Hannover al de helft van het nieuwe album gespeeld en dat ging voortvarend.

Eike: Het enige nummer dat we live nog niet spelen, is Shadows. Het is een groot contrast ten opzichte van de andere, maar ik hoop dat we het in de toekomst toch gaan spelen.

Jelena: Mijn doel is om het hele album live te gaan spelen.

Hoe was het om de baspartijen op te nemen? Er zijn nogal wat technische partijen, zoals in Animals en Swallow The Night.

Eike: Voor een groot deel volgen de baslijnen de gitaarpartijen om echt een punch te bewerkstelligen. Mijn favoriete baslijnen zijn die in de intro en het couplet van Shout Out Loud. Heel veel partijen zijn anders dan die ik uit de rock- en metalwereld ken. Misschien zijn ze voor Jelena wat gangbaarder, maar ik vind ze heel origineel. Toen ik de eerste ideeën toegestuurd kreeg, kon ik ze al niet vergelijken met die van een andere band. Het zijn vooral niet-traditionele partijen.

Jelena: Ook voor mij staat het nieuwe album vol met ideeën die geen variatie zijn op hetgeen we eerder hebben gedaan. We besteden heel veel aandacht aan het originele aspect. Toen ik de muziek voor het eerst hoorde, moest ik ook even zoeken naar wat er qua zang bij zou passen. De meeste zanglijnen komen van mij. We hebben wel verschillende dingen geprobeerd, waaronder technieken, om te kijken wat het beste bij me paste en wat het beste werkte. Shadows was bijvoorbeeld wel een uitdaging omdat het afwijkende nummer toch in het geheel moest passen. Ik heb me bij het componeren van de zanglijnen vooral laten inspireren door de muziek, omdat die zo nieuw was, zo anders aanvoelde en om een andere benadering van zingen vroeg. Onbewust hoor je dingen in mijn zang terug uit de middeleeuwen, barok, piano-jazz, omdat ik naar die muziek luister. In mindere mate luister ik naar extreme muzieksoorten. Uiteindelijk zorgt het voor een mix van invloeden.

Jullie hebben korte clips geplaatst. Eentje waarin jij piano speelt en Shadows zingt, en ook van Melik en Simon heb ik dingen voorbij zien komen. Volgen er nog officiële play through-video’s?

Jelena: We hebben het er laatst over gehad en het is iets dat we we zeker willen doen.

Eike: Klopt, we willen het dan wel in een mooie setting neerzetten. Niet dat ik met mijn eigen telefoon mezelf ga opnemen in mijn eigen kamer. We willen iemand erbij hebben die dan ook echt professionele opnamen maakt. Ik weet niet hoe snel we dat gaan realiseren, nog niet op korte termijn.

Jelena: Wat Courtney LaPlante doet bij Spiritbox vind ik heel cool, maar we moeten dus even op zoek naar de juiste techniek wat betreft beeld en geluid. Het is zeker iets waar ik naar uitkijk om iets dergelijks te doen.

Over geluidskwaliteit gesproken. Het nieuwe album klinkt echt een stuk beter dan het vorige. Behalve Marco heeft Martin Schnella daar een belangrijk aandeel in gehad.

Eike: Zeker. Waar Marco de volledige productie voor zijn rekening genomen heeft, is Martin Schnella de man van de mastering. Ook hij is goed bevriend met Simon, onze “connection master”. De mix is door Marco gedaan. Normaal is die combinatie niet vanzelfsprekend en heb je voor de mix iemand anders dan voor de productie, maar dit keer pakte het goed uit.

Alle elementen komen uitstekend tot hun recht. Zo klinkt het drumwerk vooral echt en is het niet overgeproduceerd.

Jelena: Simon is een heel goede drummer. Hij voegt veel variaties toe die in dienst staan van het liedje. Hij laat zich niet zomaar vertellen hoe iets moet klinken en beperkt zich niet tot het saai inspelen van zijn partijen. Als je hem dat wel laat doen, zou hij weglopen uit de studio.

Jelena, het vorige album Metamorphosis is een concept-album over de veranderingen in jouw leven. Hoewel Animal wat overlappende thematiek bevat, is het geen concept-album. Wat kun je over de inhoud van de teksten zeggen en waarom de albumtitel Animal?

Jelena: We vonden Animal wel een catchy woord. Het album, dat weer een heel andere kant van ons laat horen en zien, is ons beest(je). Introspectie is waar ik me veel mee bezig houd en dat lees je dan ook dit keer weer terug in de teksten, zoals in Shadows. Beyond heeft betrekking op een meditatief proces. Ghost, Animals en You Can’t Stop Me laten vooral andere karakters zien. Zo is You Can’t Stop Me, ons James Bond-nummer, geschreven vanuit het perspectief van de dood. De tekst van Shout Out Loud is geschreven door Marco. Globaal kun je zeggen dat het verschillende perspectieven zijn vanuit de menselijke aard.

Wat zijn de prioriteiten voor 2022. Ik kan me voorstellen dat je graag live wilt gaan spelen en wellicht komt er nog een officiële videoclip uit.

Eike: We hebben laatst voor het eerst in tijden met z’n allen bij elkaar gezeten om dingen te bespreken. Prioriteit nummer één is live spelen. We richten ons daarbij op de zomer. Daarnaast willen we graag videoclips uitbrengen.

Jelena: Hopelijk kunnen we dat weer samen doen, want ik heb de bandleden niet gezien tijdens de shoot voor de clip bij Ghost. Dat was zo gepland. Het proces was helaas minder interessant dan het eindresultaat doet vermoeden. Twee outfits, twee verschillende soorten make-up en dat was het eigenlijk wel, haha. Daarna kwamen de heren, maar die sessies hebben we elkaar niet ontmoet. In totaal zijn we slechts een uur bij elkaar geweest.

Eike: Het voordeel was dat er geen verhalend element aan die clip verbonden is, in tegenstelling tot die van Alpha. Dat maakte het een stuk makkelijker om los van elkaar te werken met de mensen van CTG. Met Ghost wilden we de focus leggen op de performance. We namen de clip op een zondag en hebben hard gewerkt. We hadden nog de pech dat cameraman Mike viel als gevolg van Simon die hem met zijn drumstok raakte, waardoor hij balans verloor toen hij close-ups wilde maken van Simon vanaf een pyramideconstructie. Even stond mijn hart stil en dacht ik dat we konden stoppen met opnemen, maar gelukkig bleek Mike niets ernstigs te mankeren en werkte de camera nog. Het werd veel later dan verwacht en de volgende dag deed mijn nek wel zeer op het werk. We zijn die dag twee jaar ouder geworden, haha.

Jelena: Ik niet hoor, ik was er toen niet meer bij, haha.

Jullie hebben nu die albums in eigen beheer uitgebracht. Is dat een bewuste keuze?

Jelena: Een label achter je hebben staan maakt bepaalde dingen makkelijker, maar andere zaken zijn juist minder aantrekkelijk. Financieel bijvoorbeeld of op het gebied van zelfstandige beslissingen. Ik denk echter dat we een zetje van een label wel kunnen gebruiken.

Eike: In de zomer van 2020 hebben we het met elkaar besproken. We hebben labels aangeschreven en hebben een contract toegestuurd gekregen van een Engels label, maar de voorwaarden waren niet dusdanig dat we het contract hebben ondertekend. Vroeger had je het gemaakt als band als je getekend had bij een label. Die partij wilde echt investeren in je. Tegenwoordig is dat veel minder het geval. Je moet zelf enorm veel werk doen en laten zien dat je goed scoort op social media voordat ze bereid zijn om je te helpen. Maar als je al hebt laten zien dat je dat vele werk al doet, kun je dat net zo goed blijven doen. We zijn vooral op zoek naar een booking agentschap. Daar hebben we veel meer baat bij op dit moment, en eventueel bij een PR-partij.

Jelena: Bij zulke partijen kijk ik ook naar wie er nog meer onder contact staan. Als je een booking-agentschap hebt met interessante bands dan kun je al snel een leukere tour met drie bands voor elkaar krijgen. Het gaat ons niet zozeer om geld, maar vooral de exposure-mogelijkheden en profiteren van elkaar. Bepaalde dingen, zoals de digitale distributie, kunnen we zelf nog wel doen.

Nog even terug naar de concerten: wanneer worden de shows van 2020 ingehaald?

Eike: We hadden ook best wat festivals in 2020 op de planning. Verrassend, want met m’n andere bands bleef het vaak bij losse concerten. Met Persona is het wat dat betreft makkelijk gegaan. We hebben tot nu toe een festivalshow op de planning en nog een in de pijplijn. Begin april spelen we een supportshow. We hopen natuurlijk dat de andere shows uit 2020 nog ingehaald worden en er nog wat nieuwe volgen, maar momenteel is het nog onduidelijk hoe alle beperkingsmaatregelen de komende maanden gaan uitpakken. Zalen zijn nog voorzichtig. Bovendien willen alle bands wel spelen, dus het aanbod is enorm. Het blijft dus afwachten, maar zodra er meer mogelijk is, zijn we er klaar voor. Dan gaan we samen Heineken drinken.

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.