Persona - Animal
Label: Eigen Beheer

Persona - Animal

Voor het van oorsprong Tunesische Persona is er de laatste jaren nogal wat veranderd. Het creatieve duo Jelena Dobric (zang) en Melik Melek Khelifa (gitaar) verhuisde naar Duitsland en de levenspartners vonden nieuwe bandleden in bassist Eike H. Nehen en drummer Simon Schröder. Ze maakten vervolgens samen met die nieuwe ritmesectie de derde full-length Animal.

Daarop klinkt Persona een stuk moderner. Nu is Metamorphosis (2017) al een metamorfose ten opzichte van het Lacuna Coil-achtige debuut Elusive Reflections (2016). De muziek op de tweede langspeler is diverser en experimenteler. Dobric zet daarop behalve haar melodieuze zang haar extreme vocalen in. Dat doet ze ook anno 2021, maar de muziek is veel gestroomlijnder, stoerder, groovender en vetter. De symfonische elementen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor elektronische samples en breakdowns.

Daarmee is de muziek wat toegankelijker, groovender en moderner dan we gewend zijn van het internationale gezelschap. Liefhebbers van modern metal doen er verstandig aan om Animal een kans te geven. Persona past namelijk opeens in het rijtje van Spiritbox, Jinjer, Dear Mother, Ignea, Spoil Engine en The Agonist. Daarmee verliezen de oosterburen wat van de charme van het debuut, maar gelukkig blijft het folky aspect hier en daar opduiken, zoals in Oracle en op andere momenten is het prima geïntegreerd. Het kwintet voelt zich duidelijk thuis in de nieuwe richting, wat resulteert in een zeer overtuigende plaat, die niet onderdoet voor het recente songmateriaal van genoemde bands.

Hoewel er net als op Metamorphosis wordt geëxperimenteerd, vindt het kwartet een veel betere balans in het samenbrengen van de verschillende elementen en klinkt de plaat gefocuster dan zijn voorganger. En dat terwijl er veel diversiteit is en er veel stijlen in de muziek samenkomen, waaronder alternatieve metal, prog, djent, jarentachtigmuziek, nu metal en folk. Een knap staaltje songwriting, dat in veel nummers wordt geëtaleerd. Luister maar eens naar het tegendraadse Beyond of You Can’t Stop Me, waarin de James Bond-themamelodie op zeer aardige wijze is verwerkt.

De negenendertigjarige frontvrouw is in topvorm. Nimmer klonk ze zelfverzekerder. Met name haar extreme vocalen zijn verbeterd. Clean zingen kon ze altijd al, maar het voorzichtige is verdwenen. De toegenomen assertiviteit resulteert in een zeer overtuigender performance. Luister eens naar het prachtige, Muse-achtige rustpunt Shadows. Ook haar gesproken tekst en venijnige bijdragen in Ghost zijn geweldig. Opvallend is de zeer geslaagde, snelle afwisseling van technieken, waardoor het constant spannend blijft. Ingetogen en vervolgens voluit melodieus in Beyond? Geen probleem, laat dat maar aan Jelena over. Slechts met het refrein van het funky Shout Out Loud (met prima djenty riff) had nog wel meer gedaan kunnen worden.

Veel tracks scoren bovengemiddeld en swingen de pan uit. Met Ghost en het titelnummer trapt het kwartet bijvoorbeeld fantastisch af. Je zit er direct lekker in. Met de breakdowns is stilzitten er niet bij. Het titelnummer bevat verrassende elektronische twists, die prima in het geheel passen en uitstekende, djenty riffs. Ook het swingende Oracle groovet erop los.

Zowel op vocaal als instrumentaal gebied valt er veel te genieten. De djenty riffs zijn geweldig en luister eens naar het knappe drumwerk in Swallow The Night. Jelena komt elke track met memorabele zanglijnen, waardoor de nummers goed blijven hangen. Alle bijdragen komen goed tot hun recht omdat er op productioneel vlak uitstekend werk is geleverd. Dat resulteert in een helder, natuurlijk, krachtig en energiek geluid.

Animal is veruit het beste wat Persona tot nu toe heeft uitgebracht. De band klinkt zelfverzekerder dan ooit. Naast dat de sound een stuk moderner is, heeft de band interessante elektronische elementen toegevoegd. De snel afwisselende secties versterken elkaar. Het gevolg is een spannende collectie songs die voorzien is van veel memorabele zanglijnen. Elke keer ontdek je weer nieuwe elementen. Gaaf! Een dikke pluim voor Persona.

1. Ghost
2. Animals
3. Beyond