• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

GOLD - Optimist
Label: Ván Records

GOLD - Optimist

Waar GOLD op voorganger No Image al een flinke stijlbreuk maakte ten opzichte van het debuutalbum Interbellum, is het nieuwe Optimist een vervolmaking van de duisterdere koers die de band heeft ingezet. Ik maake in mijn vorige recensie al referenties aan genres als post-punk en occult rock om aan te duiden dat de classic rock van het debuut verdwenen is. Nu kunnen we echter een portie black- en doommetalinvloeden toevoegen aan het totaalplaatje. Dit alles maakt Optimist niet alleen nog een tandje spannender, maar zorgt ook voor een van de meest zwartgallige cd's die ik in dit jaar tot nu toe heb gehoord.

Optimist 'pessimistisch' noemen zou het allemaal wat zwak uitdrukken. GOLD ziet de wereld ten onder gaan en probeert het niet mooier te maken dan het allemaal is. Met een openingszin als “binge-watching the world collapse, comfortably sitting there hardly paying attention” wordt de toon dan ook tekstueel goed duidelijk gemaakt. Trump-aanhangers hebben hier niets te zoeken. De muziek is daarnaast intenser dan ooit. You Too Must Die en Teenage Lust laten de rustigere kanten van de band horen, maar op tracks als in Be Good en Come With Me worden alle registers opengetrokken door een voortrazende ritmesectie en riffs die niet zouden misstaan bij een aantal blackmetalbands.

De grootste smaakmaker op dit album is drummer Igor Wouters, die een dreigende fundering van oorlogsslagwerk neerlegt. Werkelijk ieder moment waarop hij slaat, klinkt als een naar de ondergang marcherend leger dat alles in zijn pad vernietigt. Zangeres Milena Eva zorgt daarnaast voor een aantal uitstekende en vervreemdende zanglijnen. Op haar rustigst (Teenage Lust) benadert ze qua stem iemand als Lana Del Rey, terwijl ze bij een furieuze track als Be Good een paar ijzingwekkende uithalen eruit perst die voor kippenvel zorgen.

Zeggen dat ik enthousiast ben over Optimist zou een understatement zijn. De eclectische muziek met naargeestige melodieën en ijzersterke teksten ligt niet gemakkelijk in het gehoor, maar openbaart per luisterbeurt steeds meer details. Het album is wat mij betreft dan ook absoluut het eerste meesterwerk uit de nog relatief korte loopbaan van de band. Een uitstekend alternatief voor mensen die niet van alternatieve feiten houden!

1. You Too Must Die
2. Summer Thunder
3. White Noise