• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Off The Cross - Divided Kingdom
Label: Suburban Records

Off The Cross - Divided Kingdom

Nadat ik Off The Cross twee keer live heb gezien eind vorig jaar, waren mijn verwachtingen voor het debuutalbum Divided Kingdom hoog. Voor de flinke dosis agressie zorgen de vocalen van Steven van Crombruggen. Hij is woedend en wil dat de wereld dit weet. Drummer Gerben Andries (hij heeft recent de band verlaten) en bassist Stef van den Brande zorgen voor een overdonderende, groovende basis en gitarist Jens de Vos maakt het geheel helemaal af. Los van elkaar krijgen de muzikanten alle ruimte hun eigen ding te doen, maar samen vormen ze een melodieuze smeltkroes die je het gevoel geeft dat je in een griezelig pretpark beland bent, waar pure waanzin hoogtij viert.

De muziek laat zich lastig in een hokje plaatsen. Het is op metalcore gebaseerd, maar is veel breder en bevat een flinke dosis onverwachte wendingen. Er is goed gebruikt gemaakt van toetsen om een duistere sfeer te creëren en tevens het gevarieerde karakter van de muziek te versterken. Stijlkenmerken van andere bands klinken door, denk bijvoorbeeld aan Killswitch Engage, System Of A Down en Machine Head, maar er is een eigen draai aan gegeven. Dat alles is samengevoegd in een aantal veelzijdige tracks, die naast een flinke dosis agressie worden gekenmerkt door pakkende melodielijnen en een goede sound. Daartussen staan een drietal korte instrumentale tracks (Interlude I, II en III) die op zichzelf staan en dus niet per se als inleiding voor het daaropvolgende nummer bedoeld lijken te zijn.

Vanaf de opener Passenger staat de plaat als een huis. Het gevarieerde karakter zit niet alleen in de nummers zelf, het album als geheel is ook veelzijdig. Het bevat alles tussen een toegankelijk nummer als Book Of Doom en het bruut beukende Black Herd. Het is lastig een hoogtepunt op deze plaat te benoemen, want na meerdere luisterbeurten blijkt dat iedere dag te verschillen. Eenvoudiger is het daarom een nummer aan te wijzen dat me niet zoveel doet. In vergelijking tot de andere tracks heeft Prophet de neiging een beetje voort te kabbelen en dat nummer begint me na een aantal keer te vervelen. Ook het voorafgaande Interlude II voegt weinig toe. Meest opvallende track is de afsluiter Red Seas Flowing, met ruim vijf minuten de langste track op de plaat. Naast de agressieve vocalen van Steven is ook cleane zang (zowel mannelijke als vrouwelijke) te horen.

Divided Kingdom is een indrukwekkend debuut en de opmars van Off The Cross lijkt niet te stuiten. Wie nieuwsgierig is, kan de plaat alvast beluisteren op Spotify, ITunes of Deezer. Je kunt ook naar een optreden in België, want vanaf 17 december is de plaat nadien te koop bij de merchandise.

1. Passenger
2. Book Of Doom
3. Confinement Of Our Souls