Solution .45 - Nightmares In The Waking State - Part II
Label: AFM Records
Nadat vocalist Christian Älvestam het na drie geweldige albums voor gezien hield bij de technische, melodieuze deathmetalband Scar Symmetry, vreesden veel fans voor de toekomst van de band. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat die vrees onterecht was. Älvestam richtte zich op zijn nieuwe band Solution .45 en Scar Symmetry vond twee nieuwe zangers om de veelzijdige frontman te vervangen. Heden ten dage lopen beide bands over van inspiratie. Zo legt Scar Symmetry momenteel de laatste hand aan het tweede hoofdstuk van de Singularity-trilogie, een conceptreeks over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en de gevolgen die dat kan hebben voor de mensheid.

Ook van Solution .45 verscheen onlangs een plaat die onderdeel is van een groter concept: Nightmares In The Waking State - Part II . In muzikaal opzicht lopen beide bands echter redelijk uit elkaar, ook al kunnen ze allebei getypeerd worden als melodieuze death metal. Daar waar Scar Symmetry een beduidend technischere kant op gaat, richt Solution .45 zich meer op logge riffs waaruit metalcore-invloeden doorsijpelen. Zoals ik al bij de recensie van het eerste deel van dit tweeluik schreef, is dat geen ontwikkeling die is toe te juichen, zeker niet wanneer we het technisch vaardige en tegelijkertijd catchy materiaal van debuut For Aeons Past in gedachten houden.

De metalcore-invloeden weten op dit album gelukkig meer te overtuigen. Zo komt het eerste echte nummer The Faint Pulse Of Light bijzonder vet uit de speakers knallen. De combinatie van groovende riffs en een pakkend refrein is precies goed. Toch is het pas bij de vlammende solo van Mind Mutation dat ik rechterop in mijn stoel ga zitten. Ook de combinatie van grunts en cleane zang – hoewel natuurlijk volstrekt onorigineel - pakt hier erg goed uit. Datzelfde geldt voor het zeer melodieuze Inescapable Dream en The Curse That Keeps On Giving, die door hun Scar Symmetry-vibe naar meer smaken.

Built On Sand is het meest interessante nummer op dit album. De track is opgebouwd rondom een nogal uiteenlopende, maar krachtige combi van stoere core-riffs en spetterend, progressief gitaarwerk. Bij vlagen doet de track zelfs denken aan het oudere werk van Dream Theater! Soms loopt het echter ook spaak qua techniciteit. Zo is Chain Collector een chaotisch en nogal rommelig, ondermaats nummer. Het tweede deel van het album is sowieso wat anoniemer, vooral dankzij een nogal inwisselbaar nummer als What Turns The Wheels.

Uiteindelijk loopt Solution .45 met Nightmares In The Waking State - Part II tegen dezelfde problemen aan als zijn voorganger. Dat wil zeggen dat het materiaal behoorlijk genoeg klinkt om de liefhebbers van melodieuze death metal – met name degenen die niet vies zijn van metalcore-invloeden – tevreden te stellen. Tegelijkertijd lopen Älvestam en consorten inmiddels toch wel ver achter op het zich nog altijd fantastisch presenterende Scar Symmetry. Leuk voor liefhebbers, maar geen verplichte kost.

1. Dim Are The Pathways
2. The Faint Pulse Of Light
3. Mind Mutation