Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

26 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Chad Fisher (Armory) - 38
  • Eddie Van Halen (Van Halen)† - 67
  • Leszek "Les L. Kaos" Dziegielewski (Behemoth) - 52
  • Matthew Heafy (Trivium) - 36
  • Pablo González Sarre (Elfonía) - 45
  • Tom Keifer (Cinderella) - 61
  • Willie Adler (Lamb Of God) - 46
  • Wouter Huitema (Devious) - 39

Burning Point - The Blaze
Label: AFM Records

Burning Point - The Blaze

De Finnen van Burning Point wisten vorig jaar te verrassen met het gelijknamige album met heropnames van oud materiaal en een aantal nieuwe, ijzersterke songs. De toevoeging van zangeres Nitte Valo bleek een schot in de roos. The Blaze is het vervolg met daarop tien nieuwe nummers en als bonustrack een spetterende versie van Aaron Lees Metal Queen.

Wat betreft het geluid en productie licht The Blaze in het verlengde van het album dat vorig jaar verscheen. Het is ruig en hard, wat ongepolijst, meer tegelijkertijd erg melodisch met een knipoog naar Judas Priest ten tijde van Painkiller. Gitarist Pete Ahonen is verantwoordelijk voor het schrijven van songs en tekst en doet dat naar behoren. Buiten invloeden van Judas Priest zijn er ook sporen te ontdekken van het eveneens Finse Battle Beast; de band waar Nitte Valo mee is doorgebroken. Dat is met name het geval wanneer de keyboardpartijen een prominente rol gaan spelen, bijvoorbeeld tijdens het mooie Things That Drag Me Down.

De rappe openers Master Them All en Time Has Come knallen er direct hard in, hoewel het hoge stemgeluid van Valo wellicht even wennen is. De manier waarop haar hoge uithalen gecombineerd worden met de snerpende gitaren van Ahonen en Pekka Kolivuori is een waar genot voor het oor en geven de enigszins standaard metalnummers dat beetje extra dat nodig is om met kop en schouders boven de middenmoot uit te steken. Naast de snelle knallers als The King Is Dead, Long Live The King en Chaos Rising is er ook ruimte voor bezinning met de ballad My Spirit en de midtempotracks The Lie en Dark Winged Angel.

Noemenswaardig is ook bonustrack Metal Queen. Burning Point heeft weinig gesleuteld aan dit nummer van Aaron Lee. Het ruigere geluid van Burning Point geeft het op deze plaat echter de nodige extra kracht. Met name de swingende coupletten die Valo vol passie ten gehore brengt, zorgen ervoor dat de groep dit nummer zich echt eigen maakt. Het zou dan ook best wel eens uit kunnen groeien tot een van de publieksfavorieten. The Blaze is net als Burning Point van vorig jaar een zeer aangename plaat voor liefhebbers van meer traditionele heavy, power en melodische metal.

1. Master Them All
2. The Time Has Come
3. Incarnation