Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Samppa Hirvonen (Nightwish) - 44
  • Stig Pedersen (D-A-D) - 57

• Chris Cornell (Soundgarden) - 2017

King Buffalo - Orion
Label: Stickman Records

King Buffalo - Orion

Mastodonten, mammoeten, olifanten, buffels, bizons en ga zo maar door. Het zijn namen van grootse diersoorten die erg populair zijn in bandnamen. En dan vooral in het stonerrockgenre. Het uit Rochester (New York) afkomstige King Buffalo is hier zo'n mooi voorbeeld van. Eerder dit jaar zag het eerste album van King Buffalo het daglicht. Orion is een veelbelovend debuut waarop een mooie balans wordt gevonden tussen psychedelische rock, stoner en heavy blues.

Het is opvallend te horen hoe weloverwogen Orion klinkt. Hier is een band te horen die weet wat het wil en dat is indrukwekkend wanneer je beseft dat dit trio nog maar drie jaar aan de weg timmert. Het sleutelwoord bij deze plaat is de balans. De balans tussen dromerige passages, heftige tempoversnellingen en bluesachtige jams. King Buffalo aarzelt niet om de algehele relaxte sfeer van het album achter zich te laten en om eens lekker los te gaan met de ritmesectie en het fuzzy gitaarwerk. De Amerikanen houden de touwtjes echter goed in handen en voorkomen dat de structuur van de songs verloren gaat.

Orion luistert als geheel erg lekker weg. Het album heeft een lekkere flow en sfeer, die ervoor zorgt dat je zonder moeite van de ene track naar de andere gaat. Alle composities doen dan ook weinig van elkaar onder. Toch vormen de openende titeltrack, Kerosene en de epische, tien minuten durende afsluiter Drinking From The River Rising de kern van wat Orion zo imponerend maakt. Stuk voor stuk zijn het tracks voorzien van een warm geluid. Het dromerige en ingetogen stemgeluid van Sean McVay (tevens gitarist) heeft hier een belangrijk aandeel in. McVay heeft niet echt een veelzijdige stem, maar gebruikt zijn vocalen niet overmatig en laat regelmatig slim de instrumentatie het melodieuze werk doen. Bij de openende en afsluitende tracks is het vooral de geduldige en uitgekiende aanpak die indruk maakt. King Buffalo behoudt de focus, waardoor je je als luisteraar gewillig laat meesleuren in de nummers zonder de weg kwijt te raken in overmatig riffgeweld en buitensporige jampassages.

King Buffalo komt met dit debuut uitstekend voor de dag. Dit trio laat zien dat het wel goed zit op songwriting-gebied. De acht songs sluiten prima op elkaar aan. Dat het wat veel op elkaar lijkt is enerzijds een kritiekpuntje, maar anderzijds is het ook juist de kracht van deze plaat. Orion is zo’n album waar je als luisteraar ongemerkt lang achter elkaar naar kunt luisteren. Al met al schept King Buffalo hiermee hoge verwachtingen voor de toekomst.

1. Orion
2. Monolith
3. Sleeps On A Vine