• Oliver Grbavac (Fleshcrawl) - 41
  • Ron Welty (The Offspring) - 52
  • Urs Fischer (Felony) - 49

• Jon Zazula (Megaforce Records) - 2022

King Buffalo - The Burden Of Restlessness
Label: Stickman Records

Het liefst willen we het in albumbesprekingen niet meer hebben over lockdowns, pandemieën of zelfisolaties. Maar als je het over King Buffalo’s nieuwe album gaat hebben, ontkom je er niet aan. De band uit Rochester (New York) heeft blijkbaar veel inspiratie en creativiteit gehaald uit de dagen dat thuisblijven het devies was. De groep kondigde eerder dit jaar aan dat we in 2021 maar liefst drie nieuwe platen kunnen verwachten. Daarvan is The Burden Of Restlessness de eerste.

Uit de titel is meteen de keerzijde van die muzikale productiviteit te halen; de persoonlijke worstelingen met de lockdown. En dan in het bijzonder van zanger/gitarist Sean McVay, die de songteksten schrijft. Met zijn goed verstaanbare, cleane stemgeluid zingt hij uitgebreid over zijn angsten, depressiviteit en gedachtes over zelfmoord. Zijn stoïcijnse manier van zingen, kennen we van de vorige albums van King Buffalo, maar nu McVay deze duistere thema’s aansnijdt, maakt zijn zang extra indruk.

Op muzikaal vlak zou je de songs in beginsel kunnen zien als psychedelische stoner rock. Daar liggen de roots van de band en er zijn namelijk nog genoeg heerlijke, stuwende gitaarriffs te bespeuren. Toch is King Buffalo nooit een typische stonerrockgroep geweest. De New Yorkers bouwen hun nummers het liefst heel geduldig op met een minimalistische insteek en een steriele sound. Sean McVay en bassist Dan Reynolds gaan soms op avontuur en laten dan mooie dingen horen, maar het blijft gedoseerd. Op die momenten en met het nadrukkelijkere gebruik van synthpartijen neemt de band afstand van stonerrock en wordt er meer geflirt met progressieve rock.

Het is niet ondenkbaar dat King Buffalo verder richting progressieve rock opschuift. Het feit dat er nog twee platen aankomen, maakt je nieuwsgierig wat de band nog meer gaat doen. The Burden Of Restlessness is een plaat zonder echte uitschieters, maar heeft ook geen missers. Dit is een typisch album dat je als geheel moet beoordelen. En dan heeft King Buffalo het erg goed gedaan. Kom maar op met de volgende plaat, heren!

1. Burning
2. Hebetation
3. Locusts
4. Silverfish
5. Grifter
6. The Knocks
7. Loam

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 26 juni 2021

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.