Convulse - World Without God
Jaar van release: 1991
Label: Thrash Records
Convulse - World Without God
Convulse behoort samen met Abhorrence, Demilich, Deformity (pre-Sentenced), Demigod, Depravity en Funebre tot een van de eerste deathmetalbands uit Finland. Het leuke is dat sommige hiervan sommige na een lange periode van inactiviteit weer zijn gaan optreden, zoals Depravity en Demilich. Ook Convulse is sinds 2012 weer springlevend. Deze formatie ontstaat in 1988 als S.D.S. De jongens zijn dan 14 jaar en spelen in eerste instantie speed/thrash metal, maar na de naamswijziging in 1990 gaat het roer om, zoals te horen is op de in november van dat jaar uitgebrachte demo Resuscitation Of Evil.

Ruim een half jaar later komen de vier demotracks op het debuutalbum World Without God terecht. Je hoort de jongens als het ware in een oefenruimte spelen. Het geluid is modderig en rommelig, maar tegelijkertijd is dat juist de kracht van dit soort releases. De undergroundsound van begin jaren negentig brengt gevoelens van nostalgie. Het geeft dit soort platen hun kenmerkende karakter. De rammelende bas van Juha Telenius en de monotone putgrunt van Rami Jämsä passen daar perfect bij.

De metal van de Finnen doet denken aan Grave, Autopsy, Sepultura, Death, Pestilence, Abhorrence, Bolt Thrower, Entombed en Incantation. De tracks zijn soms straightforward, maar bevatten ook uitstapjes richting doom met harmonieuze leads. Hier en daar draagt een grote kerkbel of een keyboardpartij bij aan de duistere sfeer. De kracht van het collectief zit in memorabele riffs van Jani Kuhanen. Hij brengt het titelnummer, Putrid Intercourse, Blasphemous Verses en Resuscitation Of Evilness naar een hoger niveau.

Convulse had een beetje pech met de platenmaatschappij Thrash Records, die verzuimde om de promotie op poten te zetten, de royalties te betalen en de cd uit te brengen. Hadden de Finnen bij een label getekend waar ze hun werk wel deden, dan had deze band wellicht bij meer deathmetalfans bekendheid genoten. Nu blijft het een cultklassieker. Al ten tijde van het debuut raakten de bandleden geïnteresseerd in andere muziek (Pink Floyd, Black Sabbath, VoiVod, The Doors) en derhalve wijkt de stijl van opvolger Reflections (1994) flink af. Jani Kuhanen maakte dat helaas niet meer mee. Hij overleed in de herfst van 1992. Zijn nalatenschap in de vorm van World Without God is beslist de moeite waard om in de kast te hebben staan en af en toe eens op te zetten.

1. Intro
2. World Without God
3. Putrid Intercourse