• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Baptism - V: The Devil’s Fire
Label: Season of Mist

Baptism - V: The Devil’s Fire

Lord Sargofagian heeft eindelijk de rust gevonden om te werken aan een nieuwe plaat. Sinds de oprichting in 1998 heeft Baptism geleden onder zijn wispelturigheid. De ep Evil Mysteries (2006) maakte hij zelfs helemaal alleen. Het is vier jaar geleden dat As The Darkness Enters uitkwam, de vierde full-length die de deur opende naar Amerika. Dat leidde tot re-issues van de eerdere platen en vorig jaar verscheen de compilatie Gloria Tibi Satana. Baptism is in rustig vaarwater gekomen. De line-up is ongewijzigd en Lord Sargofagian heeft zelfs bevriende collega’s uitgenodigd om mee te werken.

Na de sfeervolle interlude Natus Ex Ignis gaat het album in de bekende maniakale, orthodoxe blackmetalstijl van start met Satananda. In deze track zijn de cleane vocalen ingezongen door Mynni Luukkainen (Horna). Het eerste hoogtepunt op de plaat is The Sacrament Of Blood And Ash, met mooie cleane gastvocalen van niemand minder dan Mikko Kotamäki (Swallow The Sun). Het titelnummer blijkt een ware oorwurm. Halverwege de plaat wordt het tempo flink teruggeschroefd in Abyss. Je zou dit nummer als rustpunt kunnen zien, maar Cold Eternity en Malignant Shadows hebben een minder razend karakter dan de eerste nummers. In de afsluiter Buried With Him verzorgt Antti Boman (Demilich) de diepe grunts in de fraaie, spookachtige doompassage en dit is het absolute hoogtepunt op deze plaat.

Een goede Scandinavische blackmetalplaat draait om sfeer. Een te heldere sound zou die sfeer om zeep helpen. Het gebruik van toetsen is effectief, maar gaat veelal ten koste van de gitaren. In dit geval klinken de gitaren afgevlakt en zijn de baspartijen onopvallend. De sound op As The Darkness Enters bevalt me een stuk beter. De rust die Lord Sargofagian blijkbaar heeft gevonden, heeft zijn weerslag op dit album. Het borduurt voort op de voorganger en komt bekend over. Je zou The Devil's Fire als veilig kunnen bestempelen. De bekende paden worden verder uitgediept en geperfectioneerd.

Liefhebbers van Scandinavishe black hoeven waarschijnlijk niet aangespoord te worden om de nieuweling van Baptism te beluisteren. V: The Devil’s Fire is gewoon een erg goede plaat en de gastvocalisten voegen echt iets toe aan het luisterplezier. Echter, voor een hogere score is meer nodig. Ik moet dan ook concluderen dat deze plaat toch iets mist. Wispelturigheid?

1. Natus Ex Ignis
2. Satananda
3. The Sacrament Of Blood And Ash