Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg
Enquête

Wat vind jij van de voorstellen van de Gezondheidsraad, om de geluidslimiet te verlagen en te verankeren in harde wetgeving?

Prima plan om het maximale volume te verlagen en bij wet vast te leggen
Verlaag de limiet, maar laat de naleving zoals nu over aan de sector zelf
Laat het volume onveranderd, maar zorg voor harde wetgeving en naleving
Laat de situatie zoals het is, extra beleid tegen gehoorschade is onnodig
De geluidslimiet moet juist omhoog (of helemaal worden vrijgelaten)
Maak concertgangers eerst eens bewust van het belang van oordoppen
Zorg eerst eens dat het publiek bij concerten niet door de muziek heenpraat
Met hoofdtelefoons naar luide muziek luisteren, zorgt voor veel meer schade
Het probleem zit niet bij muziek, want veel kinderen hebben al gehoorschade
Hou op met betuttelen, ga met echte problemen aan de slag
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 december:
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Haltpop Winterfest
  • Volbeat, Skindred en Bad Wolves
  • 10 december:
  • Dezerter en Offensywa
  • Eindhoven Metal Meeting
  • Fabulae Dramatis en Dance With Dragons
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
  • 11 december:
  • Enter Shikari, Trash Boat en Wargasm
  • Finntroll, Brymir en Skálmöld
  • John Corabi
  • 15 december:
  • Anvil
  • Atlanta en Soothsayer Orchestra
  • Danko Jones en Giac Taylor
  • Lijkschouwer, Vermin, Graftak en Indigo Pastel
Geen concerten bekend voor 09-01-2023.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aaro Koponen (Nailed Coil) - 35
  • Dennis Dunaway (Alice Cooper) - 76
  • Fabian Merkt (Coronatus) - 40
  • Paul H. Landers (Rammstein) - 58

Vandaag overleden:
  • Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984
Review

Jinjer - King Of Everything
Jaar van release: 2016
Label: Napalm Records
Jinjer - King Of Everything
Het gaat letterlijk met vallen en opstaan bij Jinjer, maar het doorzettingsvermogen zorgt ervoor dat de technische groovemetal(core)formatie naast tegenslagen (het plotselinge vertrek van de oprichter) ook meevallers heeft. Zo lijft Napalm Records de band in op basis van Sit Stay Roll Over (2015). Hoewel de Oost-Europeanen al meer dan driehonderd optredens achter de rug hebben, zijn ze nog relatief onbekend. Daar kan zomaar verandering in komen, want King Of Everything is een verrassend visitekaartje.

Op de vorige full-length Cloud Factory (2014) is het vooral groovy metal wat de klok slaat. De opvolger laat een veel gevarieerder geluid horen. Technischer, melodieuzer, met zelfs wat progressieve elementen. De songs zitten boordevol ideeën en zijn veelzijdig. Soms iets té. Neem bijvoorbeeld Just Another. Dat vliegt alle kanten op. Het begint sterk met loodzware riffs en screams, maar al snel volgt een melodieus deel. Daarna gaat het toch weer de groovy kant op en komt er een versnelling om terug te keren naar het melodieuze deel. Een rode draad lijkt derhalve te ontbreken en het kost dan ook aardig wat luisterbeurten om deze track te doorgronden.

De songs die erboven uitspringen zijn het groovy Words Of Wisdom met zijn gave riffs, I Speak Astronomy, met een overtuigende, emotionele tweede helft en het melodieuze Pisces. Ook de andere tracks hebben hun sterke momenten. Toch is de doorgaans agressieve muziek over de hele lengte te druk om op korte termijn in te zinken. Daar ligt dan ook een flinke uitdaging voor de toekomst: de kunst van het weglaten onder de knie krijgen. Goede ideeën uitwerken, want die zijn er. Het technische niveau van de riffs ligt vaak hoog. Niet alleen de gitarist laat zich gelden, ook de bassist treedt af en toe in de spotlights, zoals aan het Death-achtige einde van Under The Dome.

Alle instrumenten staan goed hoorbaar afgesteld in de transparante mix die soms wel vlak over komt. Een groot pluspunt is de dynamische zang van Tatiana Shmailyuk. Ze heeft alles onder de knie; melodieuze popzang, screams, grunts en rockende vocalen. Namen die in gedachten opkomen zijn Tracy Bonham, Sandra Nasic (Guano Apes), Randy Blythe (Lamb Of God), Alissa White-Gluz (Arch Enemy) en Otep Shamaya (Otep), maar haar zanglijnen duiden ook op interesses richting jazz, funk en soul. Indrukwekkend hoe ze met haar stem bepaalde nummers naar een hoger niveau brengt. In I Speak Astronomy bijvoorbeeld, maar ook zeker in Pisces, een melodieus, bij vlagen Opethiaans rustpunt tussen de razende tracks. Het album eindigt verrassend en geslaagd met het swingende Beggar’s Dance, waarin Tatiana nogmaals haar veelzijdigheid laat gelden.

King Of Everything smijt je heen en weer tussen brutaliteit, groove, melodie en techniek. De plaat is in eerste instantie wat moeizaam te bevatten, maar na een drie- tot vijftal luisterbeurten openbaart zich een veelzijdig album dat zowel hectisch als toegankelijk is. Complexer dan zijn voorgangers, maar kwalitatief beslist een stap voorwaarts. Over de hele lengte nog niet overtuigend, wellicht ingegeven door het feit dat de band eigenlijk van plan was om een ep te maken, maar door Napalm is gevraagd er een full-length van te maken. Er is beslist nog ruimte voor verbetering ten aanzien van de composities, maar het zit eraan te komen dat Jinjer zich de komende jaren ontworstelt aan de omschrijving “het best bewaarde geheim van Oekraïne”.

Tracklist:
1. Prologue
2. Captain Clock
3. Words Of Wisdom
4. Just Another
5. I Speak Astronomy
6. Sit Stay Roll Over
7. Under The Dome
8. Dip A Sail
9. Pisces
10. Beggar's Dance

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 1 augustus 2016

Meer Jinjer:

Danko Jones in Poppodium 013, Tilburg

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.