• René Rutten (The Gathering) - 50
  • Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Mob Rules - Tales From Beyond
Label: SPV / Steamhammer Records

Mob Rules - Tales From Beyond

Ondanks dat ik dit jaar met releases van Avantasia en Rhapsody Of Fire al een paar erg sterke powermetalalbums aan mijn collectie heb mogen toevoegen, is het voor mij het Duitse Mob Rules dat er zo halverwege het jaar met het goud vandoor gaat. Waar het fantastische Radical Peace in 2009 nog mijn top 10 sierde met vrij duistere power metal, lijkt het nieuwe album Tales From Beyond meer geworteld in zwierig escapisme,

'Volwassen' power metal, zo zou ik de huidige sound omschrijven. Denk hierbij vooral aan een combinatie van Gamma Ray, Savatage en de Iron Maiden-sound vanaf Brave New World en je krijgt een goed idee. Opener Dykemaster's Tale geeft al meteen een grootse opsomming van ideëen weer. Neem het folkloristische onderwerp, de vloeiende Teutoonse zanglijnen en de melodieëen die de opzet geven voor een grandiose epic in de sfeer van Maidens The Clansman of Gamma Rays Rebellion In Dreamland. Na deze vliegende start gaat Somerled een net iets stevigere en opzwepende kant op, terwijl Signs een flinke draai naar Savatage ten tijde van Gutter Ballet maakt.

Het als single uitgebrachte On The Edge sneeuwt in dat opzicht een beetje onder, daar dit 'niets-aan-de-hand'-nummer weer erg middle of the road klinkt in vergelijking met de grootsheid die we daarvoor voor de kiezen kregen. Niet getreurd, want songs als The Healer (met prachtige solo) en het afsluitende sciencefiction drieluik A Tale From Beyond grijpen de aandacht weer stevig vast en sluiten de cd waardig af.

Mob Rules is een band die oppervlakkig gezien niet heel erg opvalt, maar voor de luisteraar die iets dieper luistert een hoop moois openbaart. De solo's zijn niet heel technisch, maar altijd goed in dienst van het lied. De zanger heeft geen groots bereik, maar gooit alle emotie die hij heeft op perfecte wijze eruit. Of Tales From Beyond beter is dan Radical Peace kan ik op het moment niet zeggen, maar voor de liefhebbers van een majestueuze sound is deze plaat een absolute verplichting om dit jaar aan te schaffen.

1. Dykemaster's Tale
2. Somerled
3. Signs