• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Alarion - Waves Of Destruction
Label: Freia Music
Alarion - Waves Of Destruction
Alarion is het project van de Utrechtse multi-instrumentalist Bas Willemsen, waar hij vanaf 2005 actief mee bezig is. Een paar jaar later verschijnt onder de naam Alerion de demo Fledgling en in 2009 een promo met de titel Turn Of Fate. Vervolgens blijft Bas actief naar bandleden zoeken, muziek schrijven en treedt hij met de symfonische/melodische metalformatie op. Dat gaat ook aanstaande vrijdag gebeuren in Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer. Dan is namelijk de cd-presentatie van het langverwachte debuutalbum Waves Of Destruction.

Net als bij die speciale show werkt Willemsen op deze eerste full-length samen met een aantal gastartiesten. Zo vormen Damian Wilson (Threshold, Headspace, Maiden United) en Irene Jansen (Ayreon, Star One) een belangrijk vocaal duo dat voor een gevarieerde sound zorgt. Ook muzikaal is er veel variatie. Van het bombastische en deels Iron Maiden-achtige Chains Of The Collective tot de rustige intermezzo’s, zoals het ambient Waves Of Destruction – I – Rising Tide, waarin een verteller het concept aankondigt, dat door de tsunami in Japan is geïnspireerd.

Waves Of Destruction – II – Struggle For Survival is een van de eerste highlights. In deze veelzijdige track is zowel krachtige heavy metal verwerkt als progrock uit de jaren zeventig. Een afwisseling die elkaar versterkt. Dat geldt ook voor de vocalen. Waar Damian een sterke indruk maakt tijdens de eerste tracks is het in Turn Of Fate (dat voorzien is van een door Ronald van Schaik of Bas zelf gespeelde gave baslijn) de beurt aan Irene om de al wat oudere, Riverside-achtige track naar een hoger niveau te tillen. Daarin slaagt ze met vlag en wimpel met zowel haar krachtige als ingetogen stem. Ook de akoestische versie bewerking die de cd afsluit, met daarin fraai vioolspel van Ben Mathot (Epica, ReVamp, Xandria) en akoestisch gitaarspel van Nico Lammers, is erg fraai.

Paul Glandorf (Arjen Lucassen, Semistereo) onderscheidt zich in het met fraaie leads omgeven A Life Less Ordinary met een heel ander stemgeluid dan dat van Damian. Beide heren brengen het er goed vanaf, al zijn sommige hoge noten helaas niet helemaal zuiver. Marinus van Grootheest en Tineke Roseboom (Blaze Bailey) zijn veelal op de achtergrond te horen, al treedt Tineke prima op de voorgrond tijdens Clash Of Eternity. Erik Laan (Silhouette, Tumble Town) en Tom Gorissen (Hymir) zorgen met hun spel op piano, Moog en keyboard voor (sfeer)verrijkende melodieën. Jeroen Nagel (Blind Justice) timmert het geheel vakkundig dicht.

De composities zitten niet alleen vocaal, maar ook muzikaal prima in elkaar. Elk nummer bevat wel momenten die je achteraf bijblijven. De tracks staan bovendien in een goede volgorde, waardoor er een prima flow aanwezig is. De intermezzo’s werken complementair tussen de reguliere tracks. De kleine imperfecties in de uitvoering geven een live-gevoel bij deze release, die door Bas zelf is geproduceerd. De mixing is gedaan door Hiddo Frericks en de mastering door Peter van ‘t Riet (Epica, Pain Of Salvation).

Waves Of Destruction is een zeer gevarieerde en prettig vloeiende metalplaat. Er is veel aandacht besteed aan de arrangementen en dat betaalt zich uit in meerdere nummers die blijven hangen. Rustige momenten (Clash With Eternity) en stevige passages wisselen elkaar als eb en vloed binnen het concept af. Liefhebbers van Iron Maiden, Riverside, The Gathering, Symphony X en Threshold nemen beslist de moeite om de muziek van Alarion te beluisteren.

1. Chains Of The Collective
2. Waves Of Destruction - I - Rising Tide
3. Waves Of Destruction - II - Struggle For Survival